عدول از مجتهدى به مجتهد دیگر (آیت الله سید علی خامنه ای)

عدول از مجتهدى به مجتهد دیگر (آیت الله سید علی خامنه ای)

عدول از مجتهدى به مجتهد ديگر

سوال 29 :

تا به حال در بقاء بر تقليد از ميّت، به اجازه مجتهد غير اعلم عمل مى‌کرديم. اگر اجازه مجتهد اعلم شرط بقاء بر تقليد از ميّت است، آيا عدول به اعلم و طلب اجازه او براى بقاء بر ميّت بر ما واجب است؟

ج: اگر فتواى غير اعلم موافق با فتواى اعلم در اين مسأله باشد، عمل به فتواى غير اعلم اشکال ندارد و نيازى به عدول به اعلم نيست.

سوال 30 :

آيا در عدول از يکى از فتاواى امام خمينى «قدس سره» واجب است به فتواى مجتهدى که از او براى بقاء بر تقليد ميّت اجازه گرفته‌ام، رجوع کنم يا آنکه به فتواى ساير مجتهدين هم مى‌شود عمل کرد؟

ج: احتياط در رجوع به فتاواى همان مجتهد است، مگر آنکه مجتهد زنده ديگر اعلم از آن مجتهد و فتواى او در مسأله مورد عدول مخالف فتواى مجتهد اول باشد، که احتياط واجب در اين صورت، رجوع به مجتهد اعلم است.

سوال 31 :

آيا عدول از اعلم به غير اعلم جايز است؟

ج: احتياط واجب، عدم عدول از مجتهد زنده به مجتهد زنده ديگر است، مخصوصا در صورتى که مرجع تقليد اول اعلم باشد.

سوال 32 :

جوانى هستم ملتزم به احکام شرعى، در گذشته قبل از رسيدن به سن تکليف مقلد حضرت امام (ره) بودم، ولى اين تقليد مبتنى بر بيّنه شرعى نبود بلکه بر اين اساس بود که تقليد از امام سبب برائت ذمّه مى‌گردد. بعد از مدّتى به مرجع ديگرى عدول کردم، در حالى که اين عدول هم صحيح نبود و بعد از درگذشت آن مرجع، به جنابعالى عدول کردم. لطفا حکم تقليدم از آن مرجع و حکم اعمالم در آن مدت و تکليف فعلى‌ام را بيان فرمائيد.

ج: آن دسته از اعمال شما که بر اساس فتواى امام «قدس سره»، چه در حال حيات با برکت وى و چه بعد از رحلت ايشان، بنا بر بقاء بر تقليد از امام «قدس سره» انجام گرفته، محکوم به صحت است. ولى اعمالى که به تقليد غير منطبق با موازين شرعى از مرجع ديگرى انجام يافته، اگر منطبق با فتواى کسى که هم اکنون بايد از او تقليد کنيد، باشد، محکوم به صحت و موجب برائت ذمه است، والّا قضاى آنها بر شما واجب است. در حال حاضر شما بين بقاء بر تقليد از امام راحل طاب ثراه و بين عدول به کسى که بر اساس موازين شرعى او را شايسته تقليد مى‌دانيد، مخيّر هستيد.

Powered by TayaCMS