حضور در مجلس معصیّت (آیت الله سید علی خامنه ای)

حضور در مجلس معصیّت (آیت الله سید علی خامنه ای)

حضور در مجلس معصيّت‌

سوال 1425 :

گاهى مجالس جشن دسته‌جمعى از طرف اساتيد يا دانشگاه کشورهاى بيگانه برگزار مى‌شود و از قبل معلوم است که مشروبات الکلى در آن مجالس وجود دارد، تکليف شرعى دانشجويان که قصد شرکت در آن جشن را دارند چيست؟

ج: حضور در مجالسى که در آنها شراب نوشيده مى‌شود براى هيچکس جايز نيست، در اين محافل شرکت نکنيد تا بفهمند که شما به علت مسلمان بودن در مجلس شرب خمر شرکت ننموده و مشروب نمى‌خوريد.

سوال 1426 :

حضوردر مجالس عروسى چه حکمى دارد؟ آيا بر حضور در مجلس عروسى که خالى از رقص نيست، عنوان «الداخل فى عمل قوم فهومنهم» صدق مى‌کند و لذا ترک آن مجلس واجب است يا اينکه حضور در آن مجلس بدون شرکت در رقص و مراسم ديگر، اشکال ندارد؟

ج: اگر مجلس به گونه‌اى نباشد که عنوان مجلس لهو و حرام و معصيت بر آن صدق کند و حضور در آن مفسده‌اى نداشته باشد، حضور و نشستن در آن در صورتى که عرفا تأييد عملى که جايز نيست، محسوب نشود، اشکال ندارد.

سوال 1427 :

1 - شرکت در جشنهايى که زنان و مردان در آنها مبادرت به رقص و نواختن موسيقى بطور جداگانه مى‌کنند چه حکمى دارد؟

2 - آيا شرکت در عروسيهايى که در آنها مبادرت به رقص و نواختن موسيقى ميشود، جايز است؟

3 - آيا نهى از منکر در مجالسى که در آنها رقص انجام مى‌شود، در صورتى که امر به معروف ونهى از منکر در شرکت کنندگان تأثيرى نداشته باشد، واجب است؟

4 - رقص مختلط زن و مرد چه حکمى دارد؟

ج: بطور کلى اگر رقص باعث تهييج شهوت شود يا همراه با عمل حرام و يا مستلزم آن بوده و يا به صورت مختلط بين زنان و مردان اجنبى باشد، جايز نيست و فرقى نمى‌کند بين اينکه در جشنهاى عروسى باشد يا غير آن و شرکت در مجلس معصيت هم اگر مستلزم ارتکاب حرام مانند گوش‌دادن به موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه باشد و يا حضور در آنها تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و امّا تکليف امر به معروف و نهى از منکر با عدم احتمال تأثير ساقط است.

سوال 1428 :

اگر مرد نامحرمى وارد جشن عروسى شود و در آنجا زن بدون حجابى حضور داشته باشد و مرد بداند که نهى از منکر در او تأثيرى ندارد، آيا واجب است مجلس را ترک کند؟

ج: اگر خروج از مجلس معصيت به عنوان اعتراض مصداق نهى از منکر باشد، واجب است.

سوال 1429 :

آيا حضور در مجالس و محافلى که در آنها به نوارهاى مبتذل غناگوش داده مى‌شود جايز است؟ در صورتى که در غنا بودن آن شک داشته باشد، با توجه به اين که نمى‌تواند از پخش نوار جلوگيرى کند، حکم چيست؟

ج: حضور در مجلس غناو موسيقى مطرب و لهوى مناسب بامجالس لهو و گناه در صورتى که منجر به گوش دادن يا تأييد آن شود جايز نيست ولى در صورت شک در موضوع، حضور در آن مجلس و گوش دادن به آن فى‌نفسه اشکال ندارد.

سوال 1430 :

شرکت در مجالس و محافلى که انسان در آنها گاهى مبتلا به شنيدن کلام غيرمناسبى از قبيل افترا بر مقامات دينى يا مسئولين جمهورى اسلامى يا مؤمنين ديگر مى‌شود چه حکمى دارد؟

ج: مجرّد حضور در آن مجالس تا زمانى که مستلزم ابتلا به عمل حرام مانند گوش دادن به غيبت و همچنين موجب تأييد و ترويج منکر نباشد، فى نفسه اشکال ندارد ولى نهى از منکر با وجود شرايط آن واجب است.

سوال 1431 :

در جلسات و انجمن‌هايى که در بعضى از کشورهاى غير اسلامى تشکيل مى‌شود، طبق عادت براى پذيرايى حاضران از مشروبات الکلى استفاده مى‌شود، آيا شرکت در اين جلسات و انجمن‌ها جايز است؟

ج: حضور در مجلسى که در آن شراب خورده مى‌شود جايز نيست و در صورت اضطرار واجب است به مقدار ضرورت اکتفا شود.

Powered by TayaCMS