تجارت با غیر مسلمان (آیت الله سید علی خامنه ای)

تجارت با غیر مسلمان (آیت الله سید علی خامنه ای)

تجارت با غير مسلمان‌

سوال 1347 :

آيا وارد کردن کالاهاى اسرائيلى و ترويج آنها جايز است؟ در صورتى که اين کار هر چند بر اثر اضطرار صورت بگيرد، آيا فروش آنها جايزاست؟

ج: بايد از معاملاتى که به نفع دولت غاصب اسرائيل که دشمن اسلام و مسلمين است، خوددارى شود و وارد کردن و ترويج کالاهاى آنان که از ساخت و فروش آن سود مى برند، براى هيچکس جايز نيست و همچنين براى مسلمانان هم خريد آن کالاها بخاطر مفاسد و ضررهايى که براى اسلام و مسلمين دارد جايز نيست.

سوال 1348 :

آيا وارد کردن کالاهاى اسرائيلى توسط تجار و ترويج آن در کشورى که تحريم اقتصادى اسرائيل را لغو کرده، جايزاست؟

ج: واجب است افراد از وارد کردن و ترويج کالاهايى که دولت حقير اسرائيل از ساخت و فروش آن منتفع مى‌شود، خوددارى کنند.

سوال 1349 :

آيا براى مسلمانان خريد کالاهاى اسرائيلى که در سرزمين اسلامى به فروش مى‌رسند، جايز است؟

ج: بر آحاد مسلمين واجب است که از خريد و استفاده از کالاهايى که سود توليد و فروش آنها عايد صهيونيست‌ها که با اسلام و مسلمين در حال جنگ هستند، مى‌شود، اجتناب کنند.

سوال 1350 :

آيا گشايش دفترهاى مسافرت به اسرائيل در کشورهاى اسلامى جايز است؟ و آيا براى مسلمانان تهيه بليط از اين دفاتر جايزاست؟

ج: اين کار به دليل ضررهايى که براى اسلام و مسلمين دارد، جايز نيست و همچنين مبادرت به انجام اعمالى که نقض تحريم مسلمانان عليه دولتِ دشمن و محارب اسرائيل محسوب شود، براى هيچکس جايز نيست.

سوال 1351 :

آيا خريد توليدات شرکتهاى يهودى يا امريکايى يا کانادايى با وجود اين احتمال که شرکتهاى مزبور به تقويت دولت اسرائيل مى‌پردازند، جايز است؟

ج: اگر خريد و فروش اين توليدات موجب تقويت دولت حقير و غاصب اسرائيل شده و يا در راه دشمنى با اسلام و مسلمين بکار مى‌روند، خريد و فروش آنها براى هيچکس جايز نيست و الاّ اشکال ندارد.

سوال 1352 :

اگر کالاهاى اسرائيلى وارد کشورهاى اسلامى شود، آيا جايز است تاجران بخشى از آنها را خريده و به مردم بفروشند و آنها را ترويج کنند؟

ج: اين کار براى آنان به علت مفاسدى که دارد، جايز نيست.

سوال 1353 :

اگر کالاهاى اسرائيلى در فروشگاههاى عمومى يک کشور اسلامى عرضه شود، آيا خريد آنها توسط مسلمانان در صورتيکه تهيه کالاهاى غيراسرائيلى مورد نياز که از کشورهاى ديگر وارد شده‌اند، امکان داشته باشد، جايز است؟

ج: بر آحاد مسلمين واجب است که از خريد و استفاده از کالاهايى که منفعت توليد و خريد آنها عائد صهيونيست‌ها که محارب با اسلام و مسلمين هستند، مى‌شود، اجتناب کنند.

سوال 1354 :

اگر بدانيم که کالاهاى اسرائيلى بعد از تغيير گواهى مبدأ از طريق کشورهاى ديگرى مثل ترکيه، قبرس و غيره مجدّدا صادر مى‌شوند تا خريداران مسلمان گمان کنند که آنها غير اسرائيلى هستند، زيرا مى‌دانند که اگر مسلمانان بدانند که آنها ساخت اسرائيل هستند، از خريد آنها خوددارى مى‌کنند، دراين صورت تکليف مسلمانان چيست؟

ج: مسلمانان بايد از خريد و ترويج و استفاده از آن کالاها خوددارى نمايند.

سوال 1355 :

خريد و فروش کالاهاى امريکايى چه حکمى دارد و آيا اين حکم شامل همه کشورهاى غربى مثل فرانسه وانگلستان هم مى‌شود؟ و آيا آن حکم مخصوص ايران است و يا در همه کشورها جارى است؟

ج: اگر خريد کالاهاى وارداتى از کشورهاى غيراسلامى و استفاده از آنها باعث تقويت دولتهاى کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمين هستند، شود و يا قدرت مالى آنها را براى هجوم به سرزمين‌هاى اسلامى يا مسلمين در سرتاسر عالم، تقويت نمايد، واجب است که مسلمانان از خريد و بکارگيرى و استفاده از آنها اجتناب کنند، بدون اينکه فرقى بين کالايى با کالاى ديگر و دولتى با دولت ديگر از دولتهاى کافرى که دشمن اسلام و مسلمين هستند، وجود داشته باشد و اين حکم هم اختصاصى به مسلمانان ايران ندارد.

سوال 1356 :

کسانى که در کارخانه‌ها و مؤسساتى کار مى‌کنند که سود آنها به دولتهاى کافر مى‌رسد و باعث استحکام و تقويت آنها مى‌شود، چه تکليفى دارند؟

ج: کسب درآمد با کارهاى مشروع فى‌نفسه اشکال ندارد هر چند از امورى باشد که درآمد آن به دولت غيراسلامى مى‌رسد، مگر زمانى که آن دولت در حال جنگ با اسلام و مسلمين باشد و از نتيجه کار مسلمانان در اين جنگ استفاده کند.

Powered by TayaCMS