احکام پوشش و زینت (آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی)

احکام پوشش و زینت (آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی)

احکام پوشش و زينت

مسأله 3018 :

انسان بايد عورت خود را از کسانى که مکلّفند، گرچه با او محرم باشند و نيز از ديوانه و بچّه‌اى که خوب و بد را تشخيص مى‌دهند، هر چند محرم باشند، بپوشاند؛ ولى زن و شوهر لازم نيست عورت خود را از يکديگر بپوشانند.

مسأله 3019 :

اصل لزوم حجاب براى زن از ضروريّات اسلام است، هر چند بعضى از جزئيات آن از ضروريات نيست؛ پس زن بايد بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند، بلکه احتياط آن است که بدن و موى خود را از پسرى هم که بالغ نشده، ولى خوب و بد را مى‌فهمد و به حدّى رسيده که ممکن است به قصد لذّت نگاه کند، بپوشاند

(568)

لکن پوشاندن صورت ودست‌ها تا مچ اگر به قصد نشان دادن به مردها و لذّت بردن آنها نباشد لازم نيست، هرچند خوب است، ولى قدم‌هاى خود را بايد بپوشاند و بنابر احتياط پوشش زن‌ها بايد به شکلى باشد که برجستگى‌هاى بدن آنان نيز نمايان نباشد.

مسأله 3020 :

پوشيدن لباس نازک و لباسى که در صورت تابش نور، بدن از زير آن نمايان مى‌شود، در جايى که نامحرم باشد اشکال دارد، همچنين پوشيدن لباس رنگين و چشمگير در صورتى که براى زن زينت حساب شود و نامحرم او را ببيند، محلّ اشکال است.

مسأله 3021 :

اگر زن شغلى داشته باشد و بخواهد کارى انجام دهد که در مقابل نامحرم مراعات حجاب براى او ممکن نباشد، بايد آن را ترک کند و شغلى را انتخاب کند که بتواند حجاب شرعى را رعايت نمايد.

مسأله 3022 :

پوشيدن لباس طلاباف و ابريشم خالص براى مردها حرام است، ولى براى زن‌ها اشکال ندارد.

مسأله 3023 :

زينت کردن مردها با طلا نظير استفاده از زنجير و انگشتر و ساعت مچى طلا و بنابر احتياط واجب، عينک طلا حرام است امّا اگر مقدار کمى طلا در آن به کار رفته باشد به گونه‌اى که چيزى محسوب نشود، اشکال ندارد و زينت کردن مردها با «پلاتين» جايز است.

مسأله 3024 :

گذاشتن دندان طلا و دندانى که روکش طلا دارد، براى مرد و زن مانعى ندارد.

مسأله 3025 :

ظاهر کردن هر آنچه در نظر عرف زينت و آرايش براى زن محسوب مى‌شود، در برابر مرد نامحرم جايز نيست.

مسأله 3026 :

استفاده زن‌ها از کلاه گيس‌هاى معمول مانعى ندارد اما از نامحرم بايد پوشانده شود، زيرا کلاه‌گيس معمولاً براى زن‌ها نوعى زينت حساب مى‌شود و زينت زن بايد از نامحرم پوشيده باشد.

مسأله 3027 :

زينت کردن زن در عدّه وفات شوهر حرام است وتفصيل آن در

(569)

«مسائل عدّه» بيان خواهد شد.

مسأله 3028 :

پوشيدن «لباس شهرت» که پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى کسى که مى‌خواهد آن را بپوشد، معمول نيست، در صورتى که موجب وهن و هتک او شود، جايز نيست.

مسأله 3029 :

چنانچه پوشيدن لباس زنانه توسط مرد و يا لباس مردانه توسط زن موجب هتک و وهن آنها شود، بايد از آن خوددارى کنند.

مسأله 3030 :

پوشيدن لباس مخصوص کفار و يا آويختن صليب و مانند آن و نيز لباسى که ترويج کننده يک نوع فرهنگ يا انديشه ضد اخلاقى و يا بى‌بندوبارى باشد، جايز نيست و توليد کنندگان و فروشندگان لباس نيز بايد از توليد و فروش چنين پوشاکى پرهيز کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS