***آداب نوزاد (آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی)

***آداب نوزاد (آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی)

احکام نوزاد

مسأله 2976 :

مستحب است پس از تولّد، نوزاد را غسل دهند ـ بلکه بعضى از علما غسل دادن را واجب دانسته‌اند ـ و جامه سفيد بپوشانند و در گوش راست او «اذان» و در گوش چپ او «اقامه» بگويند و چنانچه ممکن باشد، کام او را با آب فرات و تربت حضرت سيّد الشهداء عليه‌السلام و اگر نشد با آب باران يا با خرما بردارند. همچنين مستحب است براى نوزاد وليمه ولادت بدهند.

مسأله 2977 :

مستحب است نام خوبى براى نوزاد انتخاب نمايند و بهترين نامها، نامى است که معناى بندگى خداوند را برساند، مانند: «عبداللّه‌» و «عبدالرحيم» و «عبدالکريم»، يا نام‌هاى انبياى عظام و ائمه معصومين عليهم‌السلام به ويژه نام «محّمد» و «على» را براى پسر برگزينند و براى دختر نام‌هاى زنان صالح و شايسته به ويژه نام «فاطمه» بهتر است. حضرت امام صادق عليه‌السلام از رسول اللّه‌ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله‌وسلم نقل مى‌کنند که آن حضرت فرمودند: «نام‌هاى خوب را انتخاب کنيد، زيرا شما را در قيامت با همان نام‌ها مخاطب مى‌سازند.»(1)

مسأله 2978 :

در روز هفتم تولّد نوزاد چند عمل مستحب است:

اوّل: تراشيدن سر نوزاد. دوم: ختنه کردن نوزاد. سوم: دادن وليمه ختنه. چهارم: عقيقه، يعنى قربانى کردن گوسفند يا گاو يا شتر.

مسأله 2979 :

مستحب است معادل وزن موهاى تراشيده شده سرِ نوزاد، طلا يا نقره صدقه دهند.

مسأله 2980 :

ختنه پسر به خودىِ خود واجب است و شرط صحّت طواف واجب و مستحب نيز مى‌باشد، ولى ظاهرا شرط صحّتِ نماز و ساير عبادات نيست.

مسأله 2981 :

«ولىِّ» پسر بچّه بايد تا پيش از بالغ شدن بچّه، او را ختنه کند و اگر نکرد، واجب است خود او پس از بلوغ اقدام به ختنه نمايد.

--------------

1 ـ وسائل الشيعة، چاپ آل البيت، باب 22 از «أبواب أحکام الأولاد»،ح2،ج21،ص389.

(561)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS