مواردى که لازم نيست بدن ولباس نمازگزار پاک باشد
مسأله 853 :
در سه صورت که تفصيل آنها بعدا گفته مى شود ، اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است : اول آنکه به واسطه زخم يا جراحت يا دملى که در بدن او است ، لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد
دوم آنکه بدن يا لباس او به مقدار کمتر از درهم ( که تقريبا به اندازه يک اشرفى مى شود ) به خون آلوده باشد
سوم آنکه ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند
ودر دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است : اول آنکه لباس کوچک او مانند جوراب وعرقچين نجس باشد
دوم آنکه لباس زنى که پرستار بچه است نجس شده باشد واحکام اين پنج صورت مفصلا در مسائل بعد گفته مى شود
مسأله 854 :
اگر در بدن يا لباس نمازگزار ، خون زخم يا جراحت يا دمل باشد تا وقتى که زخم جراحت يا دمل خوب نشده است ، مى تواند با آن خون نماز بخواند
وهمچنين است اگر چرکى که با خون بيرون آمده يا دوايى که روى زخم گذاشتهاند ونجس شده ، در بدن يا لباس او باشد
مسأله 855 :
اگر خون بريدگى وزخمى که به زودى خوب مى شود وشستن آن آسان است ، در بدن يا لباس نمازگزار باشد ، نماز او صحيح است
مسأله 856 :
اگر جايى از بدن يا لباس که با زخم فاصله دارد ، به رطوبت زخم نجس شود ، جايز نيست با آن نماز بخواند
ولى اگر مقدارى از بدن يا لباس که معمولا به رطوبت زخم آلوده مى شود ، به رطوبت آن نجس شود ، نماز خواندن با آن مانعى ندارد
مسأله 857 :
اگر از زخمى که توى دهان وبينى ومانند اينها است ، خونى به بدن يا لباس برسد ، احتياط واجب آن است که با آن نماز نخواند وهمچنين / صفحة 153 / است خون بواسير در صورتى که دانههايش بيرون نباشد ، ولى با خون بواسيرى که دانههاى آن بيرون است ، مى شود نماز خواند
مسأله 858 :
کسى که بدنش زخم است ، اگر در بدن يا لباس خود خونى ببيند ونداند از زخم است يا خون ديگر ، بايد با آن نماز نخواند
مسأله 859 :
اگر چند زخم در بدن باشد وبه طورى نزديک هم باشند که يک زخم حساب شوند تا وقتى همه خوب نشده اند ، نماز خواندن با خون آنها اشکال ندارد
ولى اگر بقدرى از هم دور باشند که هر کدام يک زخم حساب شود
هر کدام که خوب شد ، بايد براى نماز بدن ولباس را از خون آن آب بکشد
مسأله 860 :
اگر سر سوزنى خون حيض ، يا خون سگ يا خوک ، يا کافر ، يا مردار ، يا حيوان حرام گوشت در بدن ، يا لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است وهمچنين است بنابر احتياط خون نفاس واستحاضه ، ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت اگر چه در چند جاى بدن ولباس باشد در صورتى که روى هم کمتر از درهم باشد ( که تقريبا به اندازه يک اشرفى مى شود ) نماز خواندن با آن اشکال ندارد
مسأله 861 :
خونى که به لباس نازک بى آستر بريزد وبه پشت آن برسد ، يک خون حساب مى شود ولى اگر پشت آن ، جدا خونى شود ، بايد هر کدام را جدا حساب نمود ، پس اگر خونى که در پشت وروى لباس است رويهم کمتر از درهم باشد نماز با آن صحيح واگر بيشتر باشد ، نماز با آن باطل است
مسأله 862 :
اگر خون روى لباسى که آستر دارد بريزد وبه آستر آن برسد ويا به آستر بريزد وروى لباس خونى شود ، بايد هر کدام را جدا حساب نمود پس اگر خون روى لباس وآستر ، کمتر از درهم باشد ، نماز با آن صحيح واگر بيشتر باشد ، نماز با آن باطل است
مسأله 863 :
اگر خون بدن يا لباس کمتر از درهم باشد ورطوبتى به آن برسد در صورتى که خون ورطوبتى که به آن رسيده به اندازه درهم يا بيشتر شود / صفحة 154 / واطراف را آلوده کند ، نماز با آن باطل است ، واگر رطوبت وخون به اندازه درهم نشود ورطوبت اطراف را هم آلوده نکند ، يعنى تعدى از محل خون نکند نماز خواندن با آن اشکال ندارد ، واگر رطوبت تعدى از محل خون بکند نماز باطل است
مسأله 864 :
اگر بدن يا لباس خونى نشود ولى به واسطه رسيدن به خون نجس شود ، اگر چه مقدارى که نجس شده کمتر از درهم باشد ، نمى شود با آن نماز خواند
مسأله 865 :
اگر خونى که در بدن يا لباس است کمتر از درهم باشد ونجاست ديگرى به آن برسد ، مثلا يک قطره بول روى آن بريزد ، نماز خواندن با آن جايز نيست
مسأله 866 :
اگر مى داند که خونى که در لباس يا بدن او است کمتر از درهم است ولى احتمال دهد که از خونهايى باشد که نماز با آنها باطل است ، جائز است با آن خون نماز بخواند
مسأله 867 :
اگر لباسهاى کوچک نمازگزار مثل عرقچين وجوراب که نمى شود با آنها عورت را پوشانيد نجس باشد ، چنانچه از مردار وحيوان حرام گوشت درست نشده باشد نماز با آنها صحيح است ونيز اگر با انگشترى نجس نماز بخواند اشکال ندارد
مسأله 868 :
اگر چيز نجس مانند دستمال وکليد وچاقوى نجس همراه نمازگزار باشد ونماز بخواند نمازش صحيح است
مسأله 869 :
زنى که پرستار بچه است وبيشتر از يک لباس ندارد ، چنانچه نتواند لباس ديگرى بخرد ، يا کرايه کند ويا عاريه نمايد ، هرگاه شبانهروزى يک مرتبه لباس خود را آب بکشد ، اگر چه تا روز ديگر لباسش به بول بچه نجس شود ، مى تواند با آن لباس نماز بخواند ، ونيز اگر بيشتر از يک لباس دارد ولى ناچار است که همه آنها را بپوشاند ، چنانچه شبانهروزى يک مرتبه همه آنها را آب بکشد کافى است
/ صفحة 155 /