1- آب (آیت الله سید علی سیستانی)

1- آب (آیت الله سید علی سیستانی)

آب

مسأله 150 :

آب بـا چـهار شرط چيز نجس را پاک مى کند : اول آنکه مطلق باشد , پس آب مضاف مانند گلاب و عرق بيد چيز نجس را پاک نمى کند.

دوم آنکه پاک باشد.

سـوم آنـکـه وقتى چيز نجس را مى شويند آب مضاف نشود , و در شستنى که بعد از آن , شستن ديگر لازم نـيست بايد بو يا رنگ يا مزه نجاست هم نگيرد , و در غير آن شستن تغيير ضرر ندارد , مثلا چيزى را به آب کـر يا قليل بشويد , و دو دفعه شستن در او لازم باشد , در دفعه اول اگر چه تغيير کند , و در دفعه دوم به آبى تطهير کند که تغيير نکند پاک مى شود.

چهارم آنکه بعد از آب کشيدن چيز نجس اجزاء کوچک عين نجاست در آن نباشد.

و پاک شدن چيز نجس به آب قليل يعنى آب کمتر از کر شرطهاى ديگرى هم دارد که بعدا گفته مى شود.

مسأله 151 :

تـوى ظـرف نـجـس را بـا آب قليل بايد سه مرتبه شست , و همچنين با آب کر و جارى بنابر احتياط واجـب , و ظرفى را که سگ از آنها آب يا چيز روان ديگر خورده بايد اول با خاک پاک خاک مالى کرد سپس خـاک او را زايـل نـمـوده و بـعـد دو مرتبه با آب قليل يا کر يا جارى شست , و همچنين ظرفى را که سگ لـيـسـيده اگر در آن چيزى باقيمانده باشد , بايد پيش از شستن خاک مالى کرد و اگر آب دهان سگ در ظرفى بريزد بنابر احتياط لازم بايد آن را خاک مالى کرد و بعد سه مرتبه با آب شست .

مسأله 152 :

اگـر دهـانه ظرفى که سگ دهن زده تنگ باشد بايد خاک را در آن بريزند و با شدت حرکت دهند تا خاک به همه آن ظرف برسد , و بعد به ترتيبى که ذکر شد بشويند.

مسأله 153 :

ظـرفى را که خوک بليسد يا از آن چيز روانى بخورد , يا اينکه در او موش صحرايى مرده باشد , با آب قليل يا کر يا جارى بايد هفت مرتبه شست و لازم نيست آن را خاک مالى کنند.

مسأله 154 :

ظرفى را که به شراب نجس شده , بايد سه مرتبه بشويند و فرقى بين آب قليل و کر و جارى نيست .

مسأله 155 :

کوزه اى که از گل نجس ساخته شده و يا آب نجس در آن فرو رفته اگر در آب کر يا جارى بگذارند , بهر جاى آن که آب برسد پاک مى شود.

و اگر بخواهند باطن آن هم پاک شود , بايد به قدرى در آب کر يا جارى بماند که آب به تمام آن فرو رود , و اگر ظرف رطوبتى داشته باشد که از رسيدن آب به باطن آن مانع باشد بايد خشکش نمايند , و بعدا در آب کر يا جارى بگذارند.

مسأله 156 :

ظـرف نـجـس را با آب قليل دو قسم مى شود آب کشيد : يکى آنکه سه مرتبه پر کنند و خالى کنند , ديگر آنکه سه دفعه قدرى آب در آن بريزند و در هر دفعه آب را طورى در آن بگردانند که به جاهاى نجس آن برسد و بيرون بريزند.

مسأله 157 :

اگـر ظـرف بـزرگى مثل پاتيل و خمره نجس شود , چنانچه سه مرتبه آن را از آب پر کنند و خالى کنند پاک مى شود.

و هـمـچـنين است اگر سه مرتبه از بالا آب در آن بريزند , به طورى که تمام اطراف آن را بگيرد , و در هر دفعه آبى که ته آن جمع مى شود بيرون آورند و احتياط مستحب آن است که در مرتبه دوم و سوم ظرفى را که با آن آبها را بيرون مى آورند آب بکشند.

مسأله 158 :

اگر مس نجس و مانند آن را آب کنند و آب بکشند , ظاهرش پاک مى شود.

مسأله 159 :

تنورى که به بول نجس شده است , اگر يک مرتبه از بالا آب در آن بريزند , به طورى که تمام اطراف آن را بگيرد پاک مى شود , و احتياط مستحب آن است که اين کار را دو مرتبه انجام دهند.

و در غير بول اگر پس از برطرف شدن نجاست يک مرتبه به دستورى که گفته شد آب در آن بريزند کافى است .

و بهتر است که گودالى ته آن بکنند تا آبها در آن جمع شود و بيرون بياورند بعد آن گودال را با خاک پاک پر کنند.

مسأله 160 :

اگـر چـيـز نـجـس را يـک مـرتبه در آب کر يا جارى فرو برند که آب به تمام جاهاى آن برسد , پاک مى شود.

و در فرش و لباس و مانند اينها فشار يا مانند آن از ماليدن يا لگد کردن لازم نيست , و در صورتى که بدن يا لباس متنجس به بول باشد در کر نيز دو مرتبه شستن لازم است .

مسأله 161 :

اگـر بخواهند چيزى را که به بول نجس شده با آب قليل آب بکشند , چنانچه يک مرتبه آب روى آن بـريـزنـد و از آن جدا شود , در صورتى که بول در آن چيز نمانده باشد پاک مى شود مگر در لباس و بدن که بايد دو مرتبه روى آنها آب بريزند تا پاک شوند و در هر حال در شستن لباس و فرش و مانند اينها با آب قليل بايد فشار دهند تا غساله آن بيرون آيد.

( و غـسـاله آبى است که معمولا در وقت شستن و بعد از آن از چيزى که شسته مى شود , خود به خود يا به وسيله فشار مى ريزد ).

مسأله 162 :

اگـر چـيزى به بول پسر يا دختر شير خوارى که غذا خور نشده و بنابر احتياط کمتر از دو سال دارد نـجـس شـود , چنانچه يک مرتبه آب روى آن بريزند که به تمام جاهاى نجس آن برسد پاک مى شود , ولى احتياط مستحب آن است که يک مرتبه ديگر هم آب روى آن بريزند.

و در لباس و فرش و مانند اينها فشار لازم نيست .

مسأله 163 :

اگـر چـيـزى به غير بول نجس شود , چنانچه با برطرف کردن نجاست يک مرتبه آب قليل روى آن بريزند و از آن جدا شود پاک مى گردد ولى لباس و مانند آن را بايد فشار دهند تا غساله آن بيرون آيد.

مسأله 164 :

اگر حصير نجس را که با نخ بافته شده در آب کر يا جارى فرو برند بعد از برطرف شدن عين نجاست پاک مى شود ولى اگر بخواهند آن را با آب قليل آب بکشند بايد به هر طور که ممکن است - اگر چه با لگد کردن باشد - فشار دهند تا غساله آن جدا شود.

مسأله 165 :

اگر ظاهر گندم و برنج و صابون و مانند اينها نجس شود به فرو بردن در کر و جارى پاک مى گردد , و اگر باطن آنها نجس شود چنانچه آب کر يا جارى به وصف اطلاق به باطن آنها برسد پاک مى شوند ولى ظاهرا در صابون و مانند آن هيچ گاه آب مطلق به باطن نمى رسد.

مسأله 166 :

اگر انسان شک کند که آب نجس به باطن صابون رسيده يا نه باطن آن پاک است .

مسأله 167 :

اگـر ظـاهر برنج و گوشت يا چيزى مانند اينها نجس شده باشد چنانچه آن را در کاسه پاک و مانند آن بـگـذارند و يک مرتبه آب روى آن بريزند و خالى کنند پاک مى شود و اگر در ظرف نجس بگذارند بايد سه مرتبه اين کار را انجام دهند در اين صورت ظرف هم پاک مى شود , و اگر بخواهند لباس و مانند آن را که فشار لازم دارد در ظرفى بگذارند و آب بکشند , بايد در هر مرتبه اى که آب روى آن مى ريزند آن را فشار دهند و ظرف را کج کنند تا غساله اى که در آن جمع شده بيرون بريزد.

مسأله 168 :

لباس نجسى را که به نيل و مانند آن رنگ شده اگر در آب کر يا جارى فروبرند و آب پيش از آنکه به واسـطـه رنـگ پـارچه مضاف شود به تمام آن برسد لباس پاک مى شود و اگر با آب قليل بشويند , چنانچه موقع فشار دادن , آب مضاف از آن بيرون نيايد پاک مى شود.

مسأله 169 :

اگر لباسى را در کر يا جارى آب بکشند , و بعد مثلا لجن آب در آن ببينند چنانچه احتمال ندهند که جلوگيرى از رسيدن آب کرده آن لباس پاک است .

مسأله 170 :

اگـر بـعـد از آب کـشيدن لباس و مانند آن خورده گل يا صابون در آن ديده شود چنانچه احتمال بدهند که جلوگيرى از رسيدن آب کرده آن لباس پاک ولى اگر آب نجس به باطن گل يا صابون رسيده باشد ظاهر گل و صابون پاک و باطن آنها نجس است .

مسأله 171 :

هر چيز نجس , تا عين نجاست را از آن برطرف نکنند پاک نمى شود.

ولى اگر بو يا رنگ نجاست در آن مانده باشد اشکال ندارد , پس اگر خون را از لباس برطرف کنند و لباس را آب بـکشند و رنگ خون در آن بماند پاک مى باشد , اما چنانچه به واسطه بو يا رنگ يقين کنند يا احتمال دهند که ذره هاى نجاست در آن چيز مانده نجس است .

مسأله 172 :

اگر نجاست بدن را در آب کر يا جارى برطرف کنند بدن پاک مى شود , مگر آنکه بدن به بول نجس شـده بـاشـد که در اين صورت به يک مرتبه پاک نمى شود , ولى بيرون آمدن و دو مرتبه در آب رفتن لازم نيست بلکه اگر در زير آب به آن محل دست بکشند که دو مرتبه آب به بدن برسد کفايت مى کند.

مسأله 173 :

غـذاى نـجـس کـه لاى دنـدانها مانده اگر آب در دهان بگردانند و به تمام غذاى نجس برسد پاک مى شود.

مسأله 174 :

اگـر مـوى سر و صورت را با آب قليل آب بکشند چنانچه مو انبوه نباشد براى جدا شدن غساله لازم نيست فشار دهند زيرا به مقدار متعارف خود به خود جدا مى شود.

مسأله 175 :

اگر جايى از بدن يا لباس را با آب قليل آب بکشند , اطراف آنجا که متصل به آن است و معمولا موقع آب کشيدن آب به آنها سرايت مى کند , با پاک شدن جاى نجس پاک مى شود , به اين معنى که آب کشيدن اطراف مستقلا لازم نيست بلکه اطراف و محل نجس به آب کشيدن با هم پاک مى شوند , و همچنين است اگر چيز پاکى را پهلوى چيز نجس بگذارند و روى هر دو آب بريزند.

پس اگر براى آب کشيدن يک انگشت نجس روى همه انگشتها آب بريزند و آب نجس و همچنين آب پاک به همه آنها برسد , با پاک شدن انگشت نجس تمام انگشتها پاک مى شود.

مسأله 176 :

گوشت و دنبه اى که نجس شده , مثل چيزهاى ديگر آب کشيده مى شود.

و همچنين است اگر بدن يا لباس چربى کمى داشته باشد که از رسيدن آب به آنها جلوگيرى نکند.

مسأله 177 :

اگر ظرف يا بدن نجس باشد , و بعد به طورى چرب شود که جلوگيرى از رسيدن آب به آنها کند , چنانچه بخواهند ظرف و بدن را آب بکشند , بايد چربى را برطرف کنند تا آب به آنها برسد.

مسأله 178 :

آب شيرى که متصل به کر است حکم کر را دارد.

مسأله 179 :

اگر چيزى را آب بکشد و يقين کند پاک شده و بعد شک کند که عين نجاست را از آن برطرف کرده يا نه , بايد دوباره آن را آب بکشد و يقين کند که عين نجاست برطرف شده است .

مسأله 180 :

زمـيـنـى کـه آب در او فرو مى رود مثل زمينى که روى آن شن يا ريگ باشد , اگر نجس شود با آب قليل نيز پاک مى شود.

مسأله 181 :

زمين سنگ فرش و آجر فرش و زمين سختى که آب در آن فرو نمى رود , اگر نجس شود با آب قليل پـاک مـى گردد , ولى بايد به قدرى آب روى آن بريزند که جارى شود , و اگر آبى که روى آن ريخته اند از سـوراخـى بيرون نرود و در جايى جمع شود براى پاک شدن آنجا بايد آب جمع شده را با پارچه اى يا ظرفى بيرون آورند.

مسأله 182 :

اگر ظاهر نمک سنگ و مانند آن نجس شود با آب کمتر از کر هم پاک مى شود.

مسأله 183 :

اگر شکر نجس آب شده را قند بسازند و در آب کر يا جارى بگذارند پاک نمى شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS