غسل ترتیبی‌‌ (آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی)

غسل ترتیبی‌‌ (آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی)

غسل و اقسام آن

غسل به معناى شستشوى تمام بدن به قصد تقرّب به خداوند متعال است که با کيفيت مخصوص و در شرايط خاصى انجام مى‌شود. غسل يا واجب است و يا مستحب و مى‌توان آن را به صورت ترتيبى يا ارتماسى انجام داد.

غسل ترتيبى

مسأله 374 :

در غسل ترتيبى بايد به نيّت غسل، اوّل سر و گردن را بشويد و سپس بنابر احتياط، اوّل طرف راست و بعد طرف چپ بدن را بشويد و اگر عمدا يا از روى فراموشى يا به واسطه ندانستن مسأله، به اين ترتيب عمل نکند، غسل او باطل است.

مسأله 375 :

در غسل ترتيبى بايد نصف راست ناف و نصف راست عورت را با طرف راست بدن و نصف ديگر را با طرف چپ بشويد، بلکه بهتر است تمام ناف و عورت با هر دو طرف شسته شود.

مسأله 376 :

براى آن که يقين کند هر سه قسمت، يعنى سر و گردن، طرف راست و طرف چپ را کاملاً غسل داده، بايد هر قسمتى را که مى‌شويد، مقدارى از قسمت‌هاى ديگر را نيز با آن قسمت بشويد، بلکه احتياط مستحب آن است که بعد از شستشوى سر و گردن، دوباره تمام طرف راست گردن را با طرف راست بدن و تمام طرف چپ گردن را

(70)

با طرف چپ بدن بشويد.

مسأله 377 :

اگر بعد از غسل بفهمد مقدارى از بدن را نشسته، چنانچه آن مقدار از طرف چپ باشد، شستن همان مقدار کافى است و اگر از طرف راست باشد، احتياطا بايد بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشويد و اگر از سر و گردن باشد، بايد بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف راست و بعد طرف چپ را بشويد.

مسأله 378 :

اگر پيش از تمام شدن غسل، در شستن مقدارى از طرف چپ شک کند، شستن همان مقدار کافى است و اگر بعد از آغاز به شستن طرف چپ، در شستن طرف راست يا مقدارى از آن شک کند يا بعد از اشتغال به شستن طرف راست، در شستن سر و گردن يا مقدارى از آن شک نمايد، به شک خود اعتنا نکند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS