روزه های حرام و مکروه (آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی)

روزه های حرام و مکروه (آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی)

روزه‌هاى حرام و مکروه

مسأله 1821 :

روزه عيد فطر و عيد قربان حرام است و نيز روزى را که انسان نمى‌داند آخر شعبان است يا اوّل رمضان، اگر به نيّت اوّل رمضان روزه بگيرد، حرام مى‌باشد.

مسأله 1822 :

اگر به واسطه گرفتن روزه مستحبّى توسط زن، حق شوهر او از بين برود، جايز نيست روزه مستحبّى بگيرد و همچنين اگر شوهر او را از گرفتن روزه مستحبّى منع کند، بنابر احتياط واجب، زن بايد از روزه گرفتن خوددارى کند.

مسأله 1823 :

روزه مستحبّى فرزند اگر اسباب اذيّت پدر و مادر يا جدّ او شود، جايز نيست.

(323)

مسأله 1824 :

کسى که مى‌داند روزه براى او ضرر ندارد، اگرچه پزشک نيز بگويد: «ضرر دارد»، بايد روزه بگيرد و کسى که يقين يا گمان دارد که روزه براى او ضرر دارد، اگرچه پزشک نيز بگويد: «ضرر ندارد»، نبايد روزه بگيرد و اگر روزه بگيرد، صحيح نيست، مگر آن که به قصد قربت روزه بگيرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته است.

مسأله 1825 :

اگر انسان احتمال بدهد که روزه براى او ضرر دارد و از آن احتمال، ترس براى او پيدا شود، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد، نبايد روزه بگيرد و اگر روزه بگيرد، صحيح نيست؛ مگر آن که به قصد قربت روزه بگيرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته است.

مسأله 1826 :

کسى که عقيده‌اش اين است که روزه براى او ضرر ندارد، اگر روزه بگيرد و بعد از مغرب بفهمد روزه براى او ضرر داشته، بنابر احتياط واجب بايد قضاى آن را بجا آورد.

مسأله 1827 :

غير از روزه‌هايى که گفته شد، روزه‌هاى حرام ديگرى نيز وجود دارند که در کتاب‌هاى مفصّل عنوان شده‌اند.

مسأله 1828 :

روزه روز عاشورا و روزى که انسان شک دارد روز عرفه است يا عيد قربان، مکروه است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS