احکام خرید و فروش اموال وقفى (آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی)

احکام خرید و فروش اموال وقفى (آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی)

خريد و فروش اموال وقفى

مسأله 2292 :

معامله چيزى که وقف شده باطل است؛ ولى اگر آن چيز به گونه‌اى

(415)

خراب شود که نتوانند استفاده‌اى را که مال براى آنها وقف شده از آن ببرند، مثلاً حصير مسجد به گونه‌اى پاره شود که نتوانند روى آن نماز بخوانند، فروش آن اشکال ندارد و در صورتى که ممکن باشد، بايد پول آن را در همان مسجد به مصرفى برسانند که به مقصود وقف کننده نزديک‌تر باشد.

مسأله 2293 :

هرگاه بين کسانى که مالى را براى آنان وقف کرده‌اند به گونه‌اى اختلاف پيدا شود که اگر مال وقفى را نفروشند، گمان آن برود که مال يا جانى تلف شود، مى‌توانند آن مال را بفروشند و بين موقوف‌عليهم تقسيم نمايند، ولى چنانچه اختلاف تنها با فروختن و تهيّه مال ديگر برطرف شود، لازم است آن موقوفه به مال ديگرى تبديل و يا با پول فروش آن، مال ديگرى خريدارى شود و به جاى مال اوّل و در همان منظور وقف اوّل وقف گردد.

مسأله 2294 :

چنانچه چيزهايى همچون فرش، وسايل چاى و لوازم صوتى موجود در جاهايى مانند مساجد، مدارس و حسينيّه‌ها براى آنجا وقف شده باشند، فروش آنها جايز نيست و چنانچه آن چيزها را به آنجا تمليک کرده باشند، اختيار آن با متولّى موقوفه يا حاکم شرع است و هر وقت به مصلحت موقوفه باشد، مى‌توانند آن را به چيزهاى ديگر تبديل کنند و يا به فروش برسانند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS