ارث دسته اول (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

ارث دسته اول (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

ارث دسته اول

مسأله 2740 :

اگر وارث ميت فقط يک نفر از دسته اول باشد, مثلا پدر يا مادر يا يک پسر يا يک دختر باشد, همه مال ميت به او مى رسد, واگر پسر و دختر باشند, مال را طورى قسمت مى کنند که هر پسر دو برابر دختر ببرد.

مسأله 2741 :

اگر وارث ميت فقط پدر و مادر او باشند, مال سه قسمت مى شود, دو قسمت آن را پـدر, و يـک قـسمت را مادر مى برد, ولى اگرميت دو برادر يا چهار خواهر يا يک برادر و دو خواهر داشـته باشد که همه آنان مسلمان و آزاد و پدرى باشند, يعنى پدر آنان با پدر ميت يکى باشد, خواه مـادرشـان هم با مادر ميت يکى باشد يا نه , اگرچه تا ميت پدر و مادر دارد اينها ارث نمى برند, اما بواسطه بودن اينها, مادر شش يک مال را مى برد و بقيه را به پدر مى دهند.

مسأله 2742 :

اگر وارث ميت فقط پدر و مادر و يک دختر باشد, چنانچه ميت دو برادر يا چهار خواهر يا يک برادر و دو خواهر پدرى نداشته باشد, مال را پنج قسمت مى کنند, پدر و مادر هرکدام يک قسمت , و دختر سه قسمت آن را مى برد.

و اگر دو برادر يا چهار خواهر يايک برادر و دو خواهر پـدرى داشـتـه بـاشـد, مال را شش قسمت مى کنند: پدر و مادر, هر کدام يک قسمت و دختر سه قسمت مى برد و يک قسمت باقيمانده را چهار قسمت مى کنند: يک قسمت را به پدر و سه قسمت را بـه دخـتـر مـى دهند و در نتيجه مال ميت را 24 قسمت مى کنند:15 قسمت آن را به دختر و 5 قسمت آن را به پدر و 4 قسمت آن را به مادر مى دهند.

مسأله 2743 :

اگر وارث ميت فقط پدر و مادر و يک پسر باشد, مال را شش قسمت مى کنند, پدر و مـادر هر کدام يک قسمت , و پسر چهارقسمت آن را مى برد.

و اگر چند پسر يا چند دختر باشند, آن چـهـار قـسمت را به طور مساوى بين خودشان قسمت مى کنند.

و اگر پسر و دخترباشند, آن چهار قسمت را طورى تقسيم مى کنند که هر پسرى دو برابر يک دختر ببرد.

مسأله 2744 :

اگـر وارث مـيت فقط پدر يا مادر و يک يا چند پسر باشند, مال را شش قسمت مـى کنند: يک قسمت آن را پدر يا مادر و پنج قسمت را پسر مى برد.

و اگر چند پسر باشند, آن پنج قسمت را به طور مساوى تقسيم مى نمايند.

مسأله 2745 :

اگر وارث ميت فقط پدر يا مادر با پسر و دختر باشد, مال را شش قسمت مى کنند: يـک قسمت آن را پدر, يا مادر مى برد وبقيه را طورى قسمت مى کنند که هر پسرى دو برابر دختر ببرد.

مسأله 2746 :

اگر وارث ميت فقط پدر يا مادر و يک دختر باشد, مال را چهار قسمت مى کنند: يک قسمت آن را پدر يا مادر و بقيه را دخترمى برد.

مسأله 2747 :

اگر وارث ميت فقط پدر يا مادر و چند دختر باشد, مال را پنج قسمت مى کنند: يـک قـسمت را پدر يا مادر مى برد, و چهارقسمت را دخترها به طور مساوى بين خودشان قسمت مى کنند.

مسأله 2748 :

اگر ميت اولاد نداشته باشد, نوه پسرى او اگرچه دختر باشد, سهم پسر ميت را مـى بـرد, و نوه دخترى او اگرچه پسر باشد,سهم دختر ميت را مى برد, مثلا اگر ميت يک پسر از دخـتـر خـود و يک دختر از پسرش داشته باشد, مال را سه قسمت مى کنند: يک قسمت رابه پسر دخـتـر و دو قـسـمـت را به دختر پسر مى دهند.

و اگر نوه پسرى يا دخترى بيشتر از يکى بوده و مختلف باشند, از آن سهم پسر دو مقابل دختر ارث مى برد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS