احکام نگاه کردن‌ (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

احکام نگاه کردن‌ (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

احکام نگاه کردن

مسأله 2442 :

نگاه کردن مردن به بدن زنان نامحرم و همچنين نگاه کردن به موى آنان چه با قصد لذت، چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دستهاى آنان اگر بقصد لذت باشد حرام است بلکه احتياط واجب آنست که بدون قصد لذت هم به آنها نگاه نکند و نيز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام مىباشد. بنابر احتياط در غير صورت و دستها و سر و گردن و پا، و اما نظر زن باين مواضع از مرد ظاهر آن است که جائز است بدون قصد لذت، اگر چه احوط نيز ترک است.

مسأله 2443 :

اگر انسان بدون قصد لذت به صورت و دستهاى زنهاى کفار و جاهائى از بدن که عادت آنها به پوشانيدنش نيست نگاه کند، در صورتيکه نترسد که به حرام بيفتد اشکال ندارد.

مسأله 2444 :

زن بايد بدن وموى سر خود را از مرد نامحرم بپوشاند، وبهتر آنست که بدن وموى خود را از پسرى هم که بالغ نشده ولى خوب و بد را مىفهمد بپوشاند.

مسأله 2445 :

نگاه کردن به عورت ديگرى حتى به عورت بچه مميزى که خوب و بد را مىفهمد حرام است، اگر چه از پشت شيشه يا در آئينه يا آب صاف و مانند اينها باشد. ولى زن و شوهر و کنيز و مولايش مىتوانند به تمام بدن يکديگر نگاه کنند.

مسأله 2446 :

مرد و زنى که با يکديگر محرمند، اگر قصد لذت نداشته باشند مىتوانند غير از عورت به تمام بدن يکديگر نگاه کنند و در حکم عورت است ما بين ناف و زانوهاى آنها على الاحوط.

مسأله 2447 :

مرد نبايد با قصد لذت به بدن مرد ديگر نگاه کند و نگاه کردن زن هم به بدن زن ديگر با قصد لذت حرام است.

مسأله 2448 :

مرد نبايد عکس زن نامحرم را بيندازد. و اگر زن نامحرمى را بشناسد بنابر احتياط نبايد به عکس او نگاه کند.

مسأله 2449 :

اگر زن بخواهد زن ديگر، يا مردى غير از شوهر خود را تنقيه کند، يا عورت او را آب بکشد، بايد چيزى در دست کند که دست آن زن به عورت او نرسد، و همچنين است اگر مرد بخواهد مرد ديگر، يا زنى غير زن خود را تنقيه کند يا عورت او را آب بکشد.

مسأله 2450 :

اگر مرد براى معالجه زن نامحرم ناچار باشد که او را نگاه کند و دست به بدن او بزند اشکال ندارد، ولى اگر با نگاه کردن بتواند معالجه کند نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه کند، نبايد او را نگاه کند.

مسأله 2451 :

اگر انسان براى معالجه کسى ناچار شود که به عورت او نگاه کند، بنابر احتياط واجب بايد آئينه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه کند. ولى اگر چاره اى جز نگاه کردن به عورت نباشد اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS