چیزهایی که سجده بر آن ها صحیح است (آیت الله سید علی سیستانی)

چیزهایی که سجده بر آن ها صحیح است (آیت الله سید علی سیستانی)

چيزهايى که سجده بر آنها صحيح است

مسأله 1085 :

بـايـد بـر زمـين و چيزهاى غير خوراکى و پوشاکى که از زمين مى رويد مانند چوب و برگ درخت سـجـده کـرد و سـجـده بر چيزهاى خوراکى و پوشاکى مانند گندم و جو و پنبه و آنچه که از اجزاء زمين شـمـرده نـشود مانند طلا و نقره و امثال اينها صحيح نيست , ولى قير و زفت در موقع ناچارى بر چيزهاى ديگرى که سجود بر آنها صحيح نيست مقدم مى باشند.

مسأله 1086 :

سـجـده کردن بر برگ مو در زمانى که لطيف است و خوردن آن معمول مى باشد جايز نيست و در غير اين صورت سجده کردن بر آن ظاهرا اشکال ندارد.

مسأله 1087 :

سجده بر چيزهايى که از زمين مى رويد و خوراک حيوان است مثل علف و کاه صحيح است .

مسأله 1088 :

سـجده بر گلهايى که خوراکى نيستند , صحيح است , بلکه سجده بر دواهاى خوراکى که از زمين مـى رويد و آن را دم کرده يا مى جوشانند و آبش را مى نوشند مانند گل بنفشه و گل گاو زبان نيز صحيح است .

مسأله 1089 :

سجده بر گياهى که خوردن آن در بعضى از شهرها معمول است و در شهرهاى ديگر معمول نيست هر چند در آنجاها هم خوردنى محسوب مى شود , و نيز سجده بر ميوه نارس صحيح نيست .

مسأله 1090 :

سـجـده بـر سنگ آهک و سنگ گچ صحيح است و احتياط مستحب آن است که در حال اختيار به گچ و آهک پخته و آجر و کوزه گلى و مانند آن سجده نکنند.

مسأله 1091 :

اگـر کاغذ را از چيزى که سجده بر آن صحيح است - مانند چوب و کاه - ساخته باشند , مى شود بر آن سـجـده کـرد و همچنين اگر از پنبه يا کتان ساخته شده باشد ولى اگر از حرير يا ابريشم و مانند اينها ساخته باشند سجده بر آن صحيح نيست .

مسأله 1092 :

براى سجده بهتر از هر چيز تربت حضرت سيد الشهداء عليه السلام مى باشد , بعد از آن خاک , بعد از خاک سنگ و بعد از سنگ گياه است .

مسأله 1093 :

اگر چيزى که سجده بر آن صحيح است ندارد , يا اگر دارد به واسطه سرما يا گرماى زياد و مانند ايـنـها نمى تواند بر آن سجده کند , سجده بر قير و زفت مقدم بر سجده بر غير آنها است ولى اگر سجده بر آنـهـا مـمـکن نباشد بايد بر لباسش يا بر پشت دست يا چيز ديگر که در حال اختيار سجده بر او جايز نيست سجده نمايد , ولى احتياط مستحب آن است که تا سجده بر لباسش ممکن است , بر چيز ديگر سجده نکند.

مسأله 1094 :

سجده بر گل و خاک سستى که پيشانى روى آن آرام نمى گيرد باطل است .

مسأله 1095 :

اگر در سجده اول , مهر به پيشانى بچسبد بايد براى سجده دوم مهر را بر دارد.

مسأله 1096 :

اگـر در بـين نماز چيزى که بر آن سجده مى کند گم شود و چيزى که سجده بر آن صحيح است نـداشته باشد , مى تواند به ترتيبى که در مسأله ( 1093 ) گفته شد عمل نمايد خواه وقت تنگ باشد يا آنکه وسعت داشته باشد که نماز را بشکند و آن را دوباره بخواند.

مسأله 1097 :

هـرگـاه در حال سجده بفهمد پيشانى را بر چيزى گذاشته که سجده بر آن باطل است , چنانچه پس از بجا آوردن ذکر واجب ملتفت شود مى تواند سر از سجده بردارد و نمازش را ادامه دهد و اگر قبل از بـجا آوردن ذکر واجب ملتفت شود بايد پيشانى خود را به چيزى که سجده بر آن صحيح است بکشد و ذکر واجب را انجام دهد ولى اگر کشيدن پيشانى ممکن نباشد مى تواند ذکر واجب را در همان حال بجا آورد و نمازش در هر دو صورت صحيح است .

مسأله 1098 :

اگر بعد از سجده بفهمد پيشانى را روى چيزى گذاشته که سجده بر آن باطل است اشکال ندارد.

مسأله 1099 :

سجده کردن بر غير خداوند متعال حرام مى باشد , و بعضى از مردم عوام که مقابل قبر امامان عليهم السلام پيشانى را به زمين مى گذارند اگر براى شکر خداوند متعال باشد , اشکال ندارد و گرنه حرام است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS