نماز عید فطر و عید قربان (آیت الله حسین نوری همدانی)

نماز عید فطر و عید قربان (آیت الله حسین نوری همدانی)

نماز عيد فطر و قربان

مسأله 1513 :

نماز عيد فطر و قربان در زمان حضور امام عليهدالسلام واجب است و بايد به جماعت خوانده شود و در زمان ما که امام عليه السلام غائب است مستحب مي باشد و مي توانند آن را به جماعت يا فرادي بخوانند .

مسأله 1514 :

وقت نماز عيد فطر و قربان از اول آفتاب روز عيد است تا ظهر .

مسأله 1515 :

مستحب است نماز عيد قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند و در عيد فطر مستحب است ، بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند و زکات فطره را هم بدهند ، بعد نماز عيد را بخوانند .

مسأله 1516 :

نماز عيد فطر و قربان دو رکعت است که در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره ، بايد پنج تکبير بگويد ، وبعداز هر تکبير يک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبير ديگري بگويد و به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و بر خيزد و در رکعت دوم چهار

تکبير بگويد و بعد از هر تکبير قنوت بخواند و تکبير پنجم را بگويد و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز راسلام دهد .

مسأله 1517 :

در قنوت نماز عيد فطر و قربان هر دعا و ذکري بخوانند کافي است ولي بهتر است اين دعا را به اميد ثواب بخوانند :

اللهم اهل الکبرياء والعظمهِ و اهلَ الجودِ و الجبوتِ و اهل العفوِ و الرحمهِ و اهل التقوي والمغفرهِ اسئلکَ بحق هذا اليوم ِ الذي جعلتهُ للمسلمين عيداً ولمحمدٍ صلي الله عليه و آله ذخراً و شرفاً و کرامهً و مزيداً ان تصليّ علي محمدٍ و آل محمدٍ و ان تدخلني في کُل خيرٍ ادخلت َ فيه محمداً و آل محمدٍ و ان تُخرجني من کُل سُوء اخرجتَ منهُ محمداً و آل محمدٍ صلواتک عليه و عليهم اللهُم اني اسئلکَ خيرما سئلک به عبادکَ الصالحونَ و اعوذُ بک مما استعاذ َ منهُ عبادکَ المخلصونَ .

مسأله 1518 :

مستحب است در نماز عيد فطر و قربان قرائت رابلند بخواند .

مسأله 1519 :

نماز عيد سورة مخصوصي ندارد ولي بهتر است که در رکعت اول آن سورة شمس (سوره 91) و در رکعت دوم سورة غاشيه (سورة88) را بخوانند يا در رکعت اول سورة سبح اسم ( سوره 87) و در رکعت دوم سوره شمس (91) را بخوانند .

مسأله 1520 :

مستحب است روز عيد فطر قبل از نماز عيد ، به خرما افطار کند و در عيد ربان از گوشت قرباني بعد از نماز قدري بخورد.

مسأله 1521 :

مستحب است پيش از نماز عيد غسل کند و دعاهائي که پيش از نماز و بعدئ از آن در کتابهاي دعا ذکر شده به اميد ثواب بخواند . در زمان غائب بودن امام (ع) مستحب است بعد از نماز عيدفطر و قربان دو خطبه بخوانند و در خطبه عيد فطر احکام

زکات فطره و در خطبة عيد قربان احکام قرباني را بگويند و مستحب است نماز عيد را در صحرا بخوانند ولي در مکه مستحب است در مسجد الحرام خوانده شود و مستحب است پياده و پا برهنه و با وقار به نماز عيد بوند و عمامه سفيد بر سر بگذارند .

مسأله 1522 :

مستحب است در نماز عيد بر زمين سجده کنند و در حال گفتن تکبيرها دستها رابلند کنند و نماز را بلند بخوانند .

مسأله 1523 :

بعد از نماز مغرب و عشا شب عيد فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عيد و نيز بعد از نمازعيد فطر مستحب است اين تکبيرها را بگويد : الله اکبرُ الله اکبرُ لا اله الا الله و اله اکبرُ الله اکبرُ و لله الحمدُ الله اکبر علي ما هدانا .

مسأله 1524 :

مستحب است انسان در عيد قربان بعد از ده نماز که اول آنها نماز ظهر روز عيد و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است تکبيرهائي را که در مسأله پيش گفته شد بگويد و بعد از آن بگويد : الله اکبر علي ما رزقَنا من بهيمهِ الانعامِ و الحمدلله علي ما اَبلانا ولي اگر عيد قربان را در مني باشد ، مستحب است بعد از پانزده نماز که اول آنها نماز ظهر روز عيد و آخر آنها صبح روز سيزدهم ذي حجه است، اين تکبيرها را بگويد .

مسأله 1525 :

کراهت دارد نماز عيد را زير سقف بخوانند .

مسأله 1526 :

اگر شک کند در تکبيرهاي نماز و قنوت هاي آن اگر از محل آن تجاوز نکرده است بنابر اقل بگذارد و اگر بعد معلوم شد کهگفته بوده اشکال ندارد .

مسأله 1527 :

اگر قرائت يا تکبيرات يا قنوت ها را فراموش کند نمازش باطل مي شود .

مسأله 1528 :

اگر رکوع يا سجده يا تکبير الاحرام را فراموش کند نمازش باطل مي شود .

مسأله 1529 :

اگر در نماز عيد يک سجده يا تشهد را فراموش کند ، احتياط واجب آن است که بعد از نماز آن رابجا آورد . و اگر کاري کند که براي آن سجدة سهو در نمازهاي يوميه لازم است احتياط واجب آن است که بعد از نماز دو سجدة سهو براي آن بنمايد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS