قضای سجده و تشهد فراموش شده (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

قضای سجده و تشهد فراموش شده (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

قضاى سجده و تشهد فراموش شده

مسأله 1260 :

سجده و تشهدى را که انسان فراموش کرده و بعد از نماز، قضاى آنرا بجا مىآورد، بايد تمام شرائط نماز: مانند پاک بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهاى ديگر را داشته باشد.

مسأله 1261 :

اگر سجده را چند دفعه فراموش کند، مثلا يک سجده از رکعت اول، و يک سجده از رکعت دوم فراموش نمايد، بايد بعد از نماز قضاى هر دو را با سجده هاى سهوى که احتياطا براى آنها لازم است بجا آورد.

مسأله 1262 :

اگر يک سجده و تشهد را فراموش کند، مىتواند هر يکى را که بخواهد اول قضا نمايد. اگر چه بداند کدام اول فراموش شده است.

مسأله 1263 :

اگر دو سجده از دو رکعت فراموش نمايد لازم نيست هنگام قضا مراعات ترتيب نمايد.

مسأله 1264 :

اگر بين سلام نماز و قضاى سجده يا تشهد کارى کند که اگر عمدا يا سهوا در نماز اتفاق بيفتد نماز باطل مىشود، مثلا پشت به قبله نمايد، احتياط مستحب آنست که بعد از قضاى سجده و تشهد دوباره نماز را بخواند.

مسأله 1265 :

اگر بعد از سلام نماز يادش بيايد که يک سجده يا تشهد را از رکعت آخر فراموش کرده، بايد برگشته و نماز را تمام نموده دو سجده سهو براى سلام بيجا بجا آورد.

مسأله 1266 :

اگر بين سلام نماز و قضاى سجده کارى کند که براى آن سجده سهو واجب مىشود، مثل آن که سهوا حرف بزند، بنابر احتياط واجب بايد اول سجده يا تشهد را قضا کند، و غير از سجده سهوى که براى قضا سجده يا تشهد مىنمايد دو سجده جده سهو ديگر بنمايد.

مسأله 1267 :

اگر نداند که در نماز سجده را فراموش کرده يا تشهد را بايد سجده را قضا نمايد و دو سجده سهو بجا آورد و احتياطا تشهد را نيز قضا نمايد.

مسأله 1268 :

اگر شک دارد که سجده يا تشهد را فراموش کرده يا نه واجب نيست قضا يا سجده سهو نمايد.

مسأله 1269 :

اگر بداند سجده را فراموش کرده، و شک کند که پيش از رکوع رکعت بعد بجا آورده يا نه، احتياط مستحب آنست که آنرا قضا نمايد.

مسأله 1270 :

کسى که بايد سجده يا تشهد را قضا نمايد، اگر براى کارى سجده سهو بر او واجب شود، بايد بعد از نماز اول اول سجده را قضا نمايد، بعد سجده سهو را بجا آورد.

مسأله 1271 :

اگر شک دارد که بعد از نماز، قضاى سجده يا تشهد فراموش شده را بجا آورده يا نه، چنانچه وقت نماز نگذشته، بايد سجده يا تشهد را قضا نمايد. و اگر وقت نماز گذشته، قضاى آن مستحب است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS