8- تبعیت (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

8- تبعیت (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

8 - تبعيت

مسأله 215 :

تبعيت آنست که چيز نجسى بواسطه پاکى چيز ديگر پاک شود.

مسأله 216 :

اگر شراب سرکه شود، ظرف آن هم تا جائى که شراب موقع جوش آمدن بآنجا رسيده پاک مىشود. و کهنه و چيزى هم که معمولا روى آن مىگذارند اگر با آن نجس شده پاک مىگردد. ولى اگر پشت ظرف به آن شراب آلوده شود، احتياط واجب آنست که بعد از سرکه شدن شراب از آن اجتناب کنند.

مسأله 217 :

بچه کافر به تبعيت در دو مورد پاک مىشود (1) کافرى که مسلمان شود طفل او در پاکى تابع او است، و هم چنين اگر جد طفل يا مادر يا جده او مسلمان شوند، (2) طفل کافرى که بدست مسلمانى اسير گردد، و پدر يا يکى از اجداد او همراه نباشد. در اين دو مورد پاکى طفل به تابعيت مشروط به اين است که طفل در صورت مميز بودن اظهار کفر ننمايد.

مسأله 218 :

تخته يا سنگى که روى آن ميت را غسل مىدهند، و پارچه اى که با آن عورت ميت را مىپوشانند، و دست کسى که او را غسل مىدهد تمام اين چيزها که با ميت شسته شده است بعد از تمام شدن غسل، پاک مىشود.

مسأله 219 :

کسى که چيزى را آب مىکشد، بعد از پاک شدن آن چيز دست او هم که با آن چيز شسته شده پاک مىشود.

مسأله 220 :

اگر لباس و مانند آنرا با آب قليل آب بکشند و به اندازه معمول فشار دهند تا آبى که روى آن ريخته اند جدا شود، آبى کمى که در آن مىماند پاک است و همچنين است آبى که از او جدا شده به تفصيلى که در مسأله (27) گذشت.

مسأله 221 :

ظرف نجس را که با آب قليل آب مىکشند بعد از جدا شدن آبى که براى پاک شدن روى آن ريخته اند، آب کمى که در آن مىماند پاک است. و همچنين است آبى که از او جدا شده به تفصيلى که در مسأله (27) گذشت.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS