احکام ظرفها (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

احکام ظرفها (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

احکام ظرفها

مسأله 233 :

ظرفى که از پوست سگ يا خوک يا مردار ساخته شده، آشاميدن و خوردن چيزى از آن ظرف در صورتى که رطوبتى موجب نجاستش شده باشد حرام است، و نبايد آن ظرف را در وضو و غسل و کارهائى که بايد با چيز پاک انجام داد استعمال کنند، واحتياط مستحب آنست که چرم سگ وخوک و مردار را - اگر چه ظرف هم نباشد - استعمال نکنند.

مسأله 234 :

خوردن و آشاميدن از ظروف طلا و نقره بلکه بنابر احتياط واجب مطلق استعمال آنها حرام است، ولى زينت نمودن اطاق و مانند آن و نگاه داشتن آنها مانعى ندارد، اگر چه احوط ترک است، و همچنين است ساختن ظرف طلا ونقره و خريد و فروش آنها براى زينت نمودن يا نگاه داشتن.

مسأله 235 :

گيره استکان که از طلا يا نقره مىسازند اگر بعد از برداشتن استکان، ظرف بآن گفته شود حکم استکان طلا و نقره را دارد و اگر ظرف بآن گفته نشود استعمال آن مانعى ندارد.

مسأله 236 :

استعمال ظرفى که روى آنرا آب طلا يا آب نقره داده اند اشکال ندارد.

مسأله 237 :

اگر فلزى را با طلا يا نقره مخلوط کنند و ظرف بسازند، چنانچه مقدار آن فلز بقدرى باشد که ظرف طلا يا نقره بآن ظرف نگويند استعمال آن مانعى ندارد.

مسأله 238 :

اگر انسان غذائى را که در ظرف طلا يا نقره است به قصد اين که چون غذا خوردن در ظرف طلا و نقره حرام مىباشد، در ظرف ديگر بريزد خوردن غذا از ظرف دوم در صورتى که عرفا نگويند از طرف طلا و نقره غذا مىخورد مانعى ندارد.

مسأله 239 :

استعمال بادگير قليان وغلاف شمشير وکارد وقاب قرآن اگر از طلا يا نقره باشد، اشکال ندارد. ولى احتياط مستحب آنست که عطردان و سرمه دان و ترياکدان طلا و نقره را استعمال نکند.

مسأله 240 :

خوردن و آشاميدن از ظرف طلا يا نقره در حال ناچارى به مقدار دفع ضرورت اشکال ندارد، ولى زياده بر اين مقدار جائز نيست.

مسأله 241 :

استعمال ظرفى که معلوم نيست از طلا يا نقره است يا از چيز ديگر اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS