احکام محتضر (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

احکام محتضر (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

احکام محتضر

مسأله 539 :

مسلمانى را که محتضر است يعنى در حال جان دادن مىباشد، مرد باشد يا زن، بزرگ باشد يا کوچک، بنابر احتياط در صورت امکان بايد به پشت بخوابانند، بطورى که کف پاهايش بطرف قبله باشد.

مسأله 540 :

اولى آنست تا وقتى که غسل ميت تمام نشده، نيز او را رو بقبله بخوابانند، ولى بعد از آن که غسلش تمام شد، بهتر آنست که او را مثل حالتى که بر او نماز مىخوانند بخوابانند.

مسأله 541 :

بنابر احتياط رو بقبله کردن محتضر بر هر مسلمان واجبست و اجازه گرفتن از ولى احوط است.

مسأله 542 :

مستحب است شهادتين و اقرار بدوازده امام عليهم السلام و ساير عقائد حقه را بکسى که در حال جان دادن است، طورى تلقين کنند که بفهمد، و نيز مستحب است چيزهائى را که گفته شد، تا وقت مرگ تکرار کنند.

مسأله 543 :

مستحب است اين دعا را طورى بمحتضر تلقين کنند که بفهمد: ((اللهم اغفر لي الکثير من معاصيک واقبل مني اليسير من طاعتک يا من يقبل اليسير ويعفو عن الکثير اقبل مني اليسير واعف عنى الکثير انک انت العفو الغفور، اللهم ارحمني فانک رحيم)).

مسأله 544 :

مستحب است کسى را که سخت جان مىدهد، اگر ناراحت نمىشود، بجائى که نماز مىخوانده ببرند.

مسأله 545 :

مستحب است براى راحت شدن محتضر بر بالين او سوره مبارکه يس و صافات و احزاب و آية الکرسى، و آيه پنجاه و چهارم از سوره اعراف و سه آيه آخر سوره بقره را، بلکه هر چند از قرآن ممکن است بخوانند.

مسأله 546 :

تنها گذاشتن محتضر و کذاشتن چيزى روى شکم او و بودن جنب و حائض نزد او، و همچنين حرف زدن زياد و گريه کردن، و تنها گذاشتن زنها نزد او مکروه است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام محتضر

Powered by TayaCMS