1- آب کر (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

1- آب کر (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مسأله ۱۶.:

آب کر، مقداری است که با دو راه می توان حداقل اندازه آن را معلوم کرد:

يكم: از لحاظ حجم که با مساحت ظرف آن مشخص می شود؛ به این صورت که اگر در ظرفی که هر یک از درازا و پهنا و گودی آن، سه وجب و نیم باشد ریخته شود، آن ظرف را پر کند.

دوم: از لحاظ وزن، ۳۸۴ کیلوگرم باشد.

مسأله ۱۷.:

اگر عین نجس، مانند خون و بول یا چیزی که نجس شده است، مانند لباس نجس، به آب کر برسد، چنانچه یکی از اوصاف سه گانه آب (یعنی رنگ، بو یا مزه) تغییر کند، آب نجس می شود و اگر تغییر نکرد، نجس نمیشود.

مسأله ۱۸.:

سبب تغيير باید نجاست باشد و مورد تغییر هم باید یکی از سه وصف یاد شده در مسأله قبل: باشد. تغيير، اعم از آن است که به یکی از اوصاف شیء نجس باشد؛ یا به وصف شيء دیگر، پس اگر سبب تغيير، خصوصیت شیء نجس شده باشد، نه نجاست، آن آب، نجس نمی شود؛ همچنین اگر سبب تغيير، مجاورت با نجاست باشد، نه برخورد با آن، آب نجس نمی شود.

مسأله ۱۹.:

اگر عین نجس یا شیء نجس شده، به آبی که بیشتر از کر است برسد و بو یا رنگ یا مزه قسمتی از آن را تغییر دهد، چنانچه مقداری که تغییر نکرده است کمتر از کر باشد، تمام آب نجس میشود و اگر به اندازه کر یا بیشتر باشد، فقط مقداری که تغییر کرده، نجس است.

مسأله ۲۰.:

آب فواره، اگر متصل به کر باشد و با آب نجس شده ممزوج شود، آن را پاک می کند؛ ولی اگر قطره قطره روی آب نجس شده بریزد، آن را پاک نمی کند، هرچند با آن ممزوج شده باشد. در صورتی که قبل از قطره قطره شدن با آب نجس شده ممزوج گردد، آب متنجس را پاک میکند.

مسأله ۲۱.:

اگر چیز نجس شده ای را با آب شیری که متصل به کر است بشویند، آبی که متصل به آب شیر است، در صورتی که بو یا رنگ یا مزه نجاست به خود نگیرد، پاک است

مسأله ۲۲.:

اگر مقداری از آب کر یخ ببندد و باقی آن به اندازه کر نباشد، چنانچه نجاست به آن برسد، نجس میشود، هر چند بو یا رنگ یا مزه آن تغییر نکند و هر اندازه از یخ هم آب شود، نجس میشود. |

مسأله ۲۳.:

آبی که به اندازه کر بوده، اگر کسی شک کند که کمتر از کر شده یا نه، حکم آب کر را دارد؛ یعنی شیء نجس شده را پاک می کند و اگر نجاستی به آن برسد، در صورتی که یکی از اوصاف سه گانه یاد شده تغییر نکند، نجس نمی شود. آبی که کمتر از کر بوده و کسی شک کند که به اندازه کر رسیده یا نه، حکم آب کمتر از کر را دارد.

مسأله ۲۴.:

کر بودن آب با دو راه ثابت می شود: ۱- خود شخص یقین یا اطمینان پیدا کند؛ ۲- دو مرد عادل به کر بودن آن گواهی دهند؛ همچنین اگر یک نفر کارشناس و مطمئن خبر داد و به گفته او اطمینان حاصل شد، ثابت می شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS