1- آب کر (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

1- آب کر (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

1 - آب کر

مسأله 16 :

آب کر مقدار آبيست که اگر در ظرفيکه در ازا و پهنا و گودى آن هر يک سه وجب و نيم است بريزند آن ظرف را پر کند، و زن آن صد وبيست و هشت من تبريز بيست مثقال کمتر است، که تقريبا 377 کيلوگرم است.

مسأله 17 :

اگر عين نجس مانند بول و خون يا چيزى که نجس شده است مانند لباس نجس، بآب کر برسد، چنانچه آن آب، بو يا رنگ يا مزه نجاست را بگيرد، نجس مىشود، و اگر تغير نکند نجس نمىشود.

مسأله 18 :

: اگر بو يا رنگ يا مزه آب کر بواسطه غير نجاست تغيير کند نجس نمىشود.

مسأله 19 :

اگر عين نجس مانند خون بآبيکه بيشتر از کر است برسد و بو يا رنگ يا مزه قسمتى از آنرا تغيير دهد، چنانچه مقدارى که تغيير نکرده کمتر از کر باشد تمام آب نجس مىشود، و اگر باندازه کر يا بيشتر باشد، مقدارى که بو يا رنگ يا مزه آن تغيير کرده نجس است.

مسأله 20 :

: آب فواره اگر متصل بکر باشد، آب نجس را پاک مىکند ولى اگر قطره قطره روى آب نجس بريزد آنرا پاک نمىکند، مگر آن که چيزى روى فواره بگيرند، تا آب آن قبل از قطره قطره شدن بآب نجس متصل شود وبهتر اين است که آب فواره با آب نجس مخلوط گردد.

مسأله 21 :

اگر چيز نجس را زير شيرى که متصل بکر است بشويند آبى که از آن چيز مىريزد اگر متصل بکر باشد و بو يا رنگ يا مزه نجاست نگرفته باشد و عين نجاست هم در آن نباشد پاک است.

مسأله 22 :

اگر مقدارى از آب کر يخ ببندد و باقى آن بقدر کر نباشد چنانچه نجاست بآن برسد نجس مىشود، و هر مقدار از يخ هم آب شود نجس است.

مسأله 23 :

آبى که باندازه کر بوده، اگر انسان شک کند از کر کمتر شده يا نه، مثل آب کر است، يعنى نجاست را پاک مىکند، و اگر نجاستى هم بآن برسد نجس نمىشود، و آبى که کمتر از کر بوده و انسان شک دارد بمقدار کر شده يا نه حکم آب کمتر از کر را دارد.

مسأله 24 :

کر بودن آب، به دو راه ثابت مىشود: (اول) آن که خود انسان يقين کند (دوم) آن که دو مرد عادل خبر دهند، وبعيد نيست که قول يک مرد عادل بلکه قول کسيکه مورد وثوق واطمينان است نيز کافى باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS