احکام متفرقه طلاق (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

احکام متفرقه طلاق (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

احکام متفرقه طلاق

مسأله 2545 :

اگر با زن نامحرمى بگمان اين که عيال خود او است نزديکى کند، چه زن بداند که او شوهرش نيست، يا گمان کند شوهرش مىباشد بايد عده نگهدارد.

مسأله 2546 :

اگر با زنى که مىداند عيالش نيست زنا کند، چه زن بداند که آن مرد شوهر او نيست، يا گمان کند که شوهرش مىباشد لازم نيست عده نگهدارد.

مسأله 2547 :

اگر مرد زنى را گول بزند که از شوهرش طلاق بگيرد و زن او شود طلاق و عقد آن صحيح است ولى هر دو معصيت بزرگى کرده اند.

مسأله 2548 :

هر گاه زن در ضمن عقد با شوهر شرط کند که اگر شوهر مسافرت نمايد، يا مثلا شش ماه به او خرجى ندهد اختيار طلاق با او باشد اين شرط باطل است. ولى چنانچه شرط کند، که اگر مسافرت کند يا مثلا تا شش ماه خرجى ندهد، از طرف او براى طلاق خود وکيل باشد صحيح است و در صورتى که شرط حاصل شود و خود را طلاق دهد طلاق صحيح است.

مسأله 2549 :

زنى که شوهرش گم شده، اگر بخواهد به ديگرى شوهر کند بايد نزد مجتهد عادل برود و به دستور او عمل نمايد.

مسأله 2550 :

پدر و جد پدرى ديوانه مىتوانند زن او را طلاق بدهند.

مسأله 2551 :

اگر پدر يا جد پدرى براى طفل خود زنى را صيغه کند، اگر چه مقدارى از زمان تکليف بچه جزء مدت صيغه باشد، مثلا براى پسر چهارده ساله خودش زنى را دو سال صيغه کند، چنانچه صلاح بچه باشد مىتواند مدت آن زن را ببخشد ولى زن دائمى او را نمىتواند طلاق دهد.

مسأله 2552 :

اگر از روى علاماتى که در شرع معين شده، مرد دو نفر را عادل بداند و زن خود را پيش آنان طلاق دهد، ديگرى که عدالت آنان نزدش ثابت نشده مىتواند آن زن را بعد از تمام شدن عده اش براى خود يا براى کس ديگر عقد کند، اگر چه احتياط مستحب آنست که از ازدواج با او خوددارى نمايد و براى ديگرى هم او را عقد نکند.

مسأله 2553 :

اگر کسى زن خود را بدون اين که او بفهمد طلاق دهد چنانچه مخارج او را مثل وقتى که زنش بوده بدهد و مثلا بعد از يک سال بگويد يک سال پيش تو را طلاق دادم وشرعا هم ثابت کند، مىتواند چيزهائى را که در آن مدت براى زن تهيه نموده و او مصرف نکرده است از او پس بگيرد، ولى چيزهائى را که مصرف کرده نمىتواند از او مطالبه نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS