صید ماهی و ملخ (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

صید ماهی و ملخ (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

صيد ماهى و ملخ

مسأله 2624 :

اگر ماهى فلس دار را زنده از آب بگيرند و بيرون آب جان دهد، پاک وخوردن آن حلال است. و چنانچه در آب بميرد پاک است ولى خوردن آن حرام مىباشد مگر اين که در تور ماهىگير در آب بميرد که در اين صورت خوردنش حلال است. و ماهى بىفلس را اگر چه زنده از آب بگيرند وبيرون آب جان دهد حرام است.

مسأله 2625 :

اگر ماهى از آب بيرون بيفتد، يا موج آنرا بيرون بيندازد، يا آب فرو رود و ماهى در خشکى بماند، چنانچه پيش از آن که بميرد، با دست يا به وسيله ديگر کسى آنرا بگيرد، بعد از جان دادن حلال است.

مسأله 2626 :

کسى که ماهى را صيد مىکند، لازم نيست مسلمان باشد و در موقع گرفتن آن نام خدا را ببرد ولى مسلمان بايد گرفتن آنرا ديده باشد يا از راه ديگرى يقين داشته باشد که زنده از آب گرفته شده است.

مسأله 2627 :

ماهى مرده اى که معلوم نيست آنرا زنده از آب گرفته اند يا مرده، چنانچه در دست مسلمان باشد، حلال است و اگر در دست کافر باشد اگر چه بگويد آنرا زنده گرفته ام حرام مىباشد.

مسأله 2628 :

خوردن ماهى زنده جائز است و اولى خوددارى کردن است.

مسأله 2629 :

اگر ماهى زنده را بريان کنند، يا در بيرون آب پيش از جان دادن بکشند، خوردنش جائز است، ولى اولى آنست که از خوردن آن خوددارى نمايند.

مسأله 2630 :

اگر ماهى را بيرون آب دو قسمت کنند و يک قسمت آن در حالى که زنده است در آب بيفتد. خوردن قسمتى را که بيرون آب مانده جائز است واحتياط مستحب آنست که از خوردن آن خوددارى کنند.

مسأله 2631 :

اگر ملخ را با دست يا به وسيله ديگرى زنده بگيرند، بعد از جان دادن آن حلال است. ولازم نيست کسى که آنرا مىگيرد مسلمان باشد و در موقع گرفتن نام خدا ببرد. ولى اگر ملخ مرده اى در دست کافر باشد ومعلوم نباشد که آنرا زنده گرفته يا نه، اگر چه بگويد زنده گرفته ام حرام است.

مسأله 2632 :

خوردن ملخى که بال در نياورده و نمىتواند پرواز کند حرام است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS