احکام شکار کردن با سگ شکاری (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

احکام شکار کردن با سگ شکاری (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

شکار کردن با سگ شکارى

مسأله 2618 :

اگر سک شکارى، حيوان وحشى حلال گوشتى را شکار کند، پاک بودن و حلال بودن آن حيوان شش شرط دارد:

(اول) سگ به طورى تربيت شده باشد که هر وقت آنرا براى گرفتن شکار بفرستند برود و هر وقت جلوگيرى کنند بايستد، و نيز عادتش اين باشد که تا صاحبش نرسد از شکار نخورد، ولى اگر عادت به خوردن خون شکار داشته باشد يا اتفاقا از شکار بخورد اشکال ندارد.

(دوم) صاحبش آنرا بفرستد و اگر از پيش خود دنبال شکار رود و حيوانى را شکار کند خوردن آن حيوان حرام است. بلکه اگر از پيش خود دنبال شکار رود و بعدا صاحبش بانگ بزند که زودتر آنرا به شکار برساند اگر چه بواسطه صداى صاحبش شتاب کند، بنابر احتياط واجب بايد از خوردن آن شکار خوددارى نمايند.

(سوم) کسى که سگ را مىفرستد بايد مسلمان يا بچه مسلمان باشد که خوب و بد را بفهمد و اگر کافر يا کسى که در حکم کافر است مانند غالى و خارجى و ناصب يعنى شخصى که اظهار دشمنى با اهل بيت پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم مىکند سگ را بفرستد شکار آن سگ حرام است.

(چهارم) وقت فرستادن سگ نام خدا را ببرد واگر عمدا نام خدا را نبرد، آن شکار حرام است ولى اگر فراموش کند اشکال ندارد.

(پنجم) شکار بواسطه زخمى که از دندان سگ پيدا کرده بميرد پس اگر سگ، شکار را خفه کند، يا شکار از دويدن يا ترس بميرد حلال نيست.

(ششم) کسى که سگ را فرستاده، وقتى برسد که حيوان مرده باشد، يا اگر زنده است به اندازه سر بريدن آن وقت نباشد و چنانچه وقتى برسد که به اندازه سر بريدن وقت باشد و سر حيوان را نبرد تا بميرد حلال نيست.

مسأله 2619 :

کسى که سگ را فرستاده اگر وقتى برسد که بتواند سر حيوان را ببرد، چنانچه مثلا بواسطه بيرون آوردن کارد و مانند آن وقت بگذرد و آن حيوان بميرد حلال است، ولى اگر چيزى همراه او نباشد که با آن سر حيوان را ببرد وحيوان بميرد، حلال نمىشود ولى در اين حال اگر سگ را وادار کند که آن حيوان را بکشد حلال مىشود.

مسأله 2620 :

اگر چند سگ را بفرستد و با هم حيوانى را شکار کنند چنانچه همه آنها داراى شرطهائى که در مسأله (2618) گفته شد بوده اند، شکار حلال است و اگر يکى از آنها داراى آن شرطها نبوده، شکار حرام است.

مسأله 2621 :

اگر سگ را براى شکار حيوانى بفرستد و آن سگ حيوان ديگرى را شکار کند، آن شکار حلال و پاک است. و نيز اگر آن حيوان را با حيوان ديگرى شکار کند، هر دوى آنها حلال و پاک مىباشد.

مسأله 2622 :

اگر چند نفر با هم سگ را بفرستند و يکى از آنها کافر باشد يا عمدا نام خدا را نبرد، آن شکار حرام است و نيز اگر يکى از سگهائى را که فرستاده اند بطورى که در مسأله (2618) گفته شد تربيت شده نباشد، آن شکار حرام مىباشد.

مسأله 2623 :

اگر باز يا حيوان ديگرى غير سگ شکارى، حيوانى را شکار کند، آن شکار حلال نيست. ولى اگر وقتى برسند که حيوان زنده باشد و به دستورى که در شرع معين شده سر آنها ببرند حلال است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS