مواردی که زکات واجب می شود (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

مواردی که زکات واجب می شود (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

شرايط واجب شدن زکاة

مسأله 1863 :

زکاة در صورتى واجب مىشود که مال به مقدار نصاب که بعدا گفته مىشود برسد ومالک آن، بالغ و عاقل و آزاد باشد و بتواند در آن مال تصرف کند.

مسأله 1864 :

اگر انسان يازده ماه مالک گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره باشد، اگر چه اول ماه دوازدهم زکاة بر او واجب مىشود، ولى اول سال بعد را بايد بعد از تمام شدن ماه دوازدهم حساب کند.

مسأله 1865 :

اگر مالک گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در بين سال بالغ شود مثلا بچه اى در اول محرم مالک چهل گوسفند شود و بعد از گذشتن دو ماه بالغ گردد، يازده ماه که از اول محرم بگذرد، زکاتى بر او نيست بلکه بعد از گذشتن يازده ماه از بلوغش زکاة بر او واجب مىشود.

مسأله 1866 :

زکاة گندم و جو وقتى واجب مىشود که بآنها گندم و جو گفته شود، و زکاة کشمش وقتى واجب مىشود، که انگور مىباشد، وزکاة خرما وقتى واجب مىشود که عرب بآن تمر گويد، ولى وقت دادن زکاة در گندم وجو موقع خرمن وجدا کردن کاه آنها است، و در خرما و کشمش موقعى است که خشک شده باشد.

مسأله 1867 :

در مواقع واجب شدن زکاة گندم و جو و کشمش و خرما که در مسأله پيش گفته شد، چنانچه صاحب آنها بالغ و عاقل و متمکن از تصرف باشد، بايد زکاة آنها را بدهد و اگر بالغ يا عاقل نباشد واجب نيست.

مسأله 1868 :

اگر صاحب گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در تمام سال يا در مقدارى از آن ديوانه باشد، زکاة بر او واجب نيست.

مسأله 1869 :

اگر صاحب گاو و گوسفند و شتر، و طلا و نقره در مقدارى از سال مست يا بيهوش شود، زکاة از او ساقط نمىشود، و همچنين است اگر موقع واجب شدن زکاة گندم و جو و خرما و کشمش مست يا بيهوش باشد.

مسأله 1870 :

مالى را که از انسان غصب کرده اند و نمىتواند در آن تصرف کند زکاة ندارد.

مسأله 1871 :

اگر طلا و نقره يا چيز ديگرى را که زکاة در آن واجب است قرض کند و يک سال نزد او بماند، بايد زکاة آنرا بدهد، و بر کسى که قرض داده چيزى واجب نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS