شرائط کسانيکه مستحق زکاتند
مسأله 1950 :
کسى که زکاة مىگيرد بايد شيعه دوازده امامى باشد و اگر انسان کسى را شيعه بداند و به او زکاة بدهد، بعد معلوم شود شيعه نبوده بايد دوباره زکاة بدهد.
مسأله 1951 :
اگر طفل يا ديوانه اى از شيعه فقير باشد، انسان مىتواند به ولى او زکاة بدهد. به قصد اين که آنچه مىدهد ملک طفل يا ديوانه باشد.
مسأله 1952 :
اگر به ولى طفل و ديوانه دسترسى ندارد، مىتواند خودش يا بوسيله يک نفر امين زکاة را بمصرف طفل يا ديوانه برساند، وبايد موقعى که زکاة بمصرف آنان مىرسد نيت زکاة کند.
مسأله 1953 :
بفقيرى که گدائى مىکند مىشود زکاة داد. ولى به کسى که زکاة را در معصيت مصرف مىکند، نبايد زکاة داد.
مسأله 1954 :
بکسى که شراب خوار است نمىتوان زکاة داد بلکه کسى که معصيت کبيره را آشکارا به جا مىآورد يا نماز نمىخواند هر چند آشکارا نباشد احتياط واجب آن است که زکاة ندهند.
مسأله 1955 :
به کسى که بدهکار است و نمىتواند بدهى خود را بدهد اگر چه مخارج او بر انسان واجب باشد، مىشود قرضش را از زکاة داد.
مسأله 1956 :
انسان نمىتواند مخارج کسانى را که مثل اولاد خرجشان بر او واجب است از زکاة بدهد، ولى اگر مخارج آنان را ندهد، ديگران مىتوانند به آنان زکاة بدهند.
مسأله 1957 :
اگر انسان زکاة را به پسرش بدهد که خرج زن و نوکر و کلفت خود نمايد اشکال ندارد.
مسأله 1958 :
اگر پسر به کتابهاى علمى و دينى احتياج داشته باشد پدر مىتواند آنها را از زکاة خريده و در معرض استفاده پسر قرار دهد.
مسأله 1959 :
پدرى که تمکن تزويج پسرش را ندارد مىتواند از زکاة براى پسرش زن بگيرد، و همچنين است پسر نسبت به پدر.
مسأله 1960 :
به زنى که شوهرش مخارج او را مىدهد و زنى که شوهرش خرجى او را نمىدهد، ولى ممکن است او را به داده خرجى مجبور کنند، نمىشود زکاة داد.
مسأله 1961 :
زنى که صيغه شده اگر فقير باشد، شوهرش و ديگران مىتوانند به او زکاة بدهند، ولى اگر شوهرش در ضمن عقد شرط کند که مخارج او را بدهد يا به جهت ديگرى دادن مخارجش بر او واجب باشد، در صورتى که مخارج آن زن را بدهد، نمىشود به آن زن زکاة داد.
مسأله 1962 :
زن مىتواند به شوهر فقير خود زکاة بدهد، اگر چه شوهر زکاة را صرف مخارج خود آن زن نمايد.
مسأله 1963 :
سيد نمىتواند از غير سيد زکاة بگيرد ولى اگر خمس و ساير وجوهات کفايت مخارج آن را نکند، و از گرفتن زکاة ناچار باشد مىتواند از غير سيد زکاة بگيرد.
مسأله 1964 :
به کسى که معلوم نيست سيد است يا نه، مىشود زکاة داد.