مسائل متفرقه زکات فطره‌‌ (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

مسائل متفرقه زکات فطره‌‌ (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

مسائل متفرقه زکات فطره

مسأله 2032 :

انسان بايد زکات فطره را به قصد قربت - يعنى : براى انجام فرمان خداوند عالم - بدهد وموقعى که آن را مى دهد, نيت دادن فطره نمايد.

مسأله 2033 :

اگـر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست لکن جواز دادن آن در ماه رمـضـان بـعـيد نيست , و اگر پيش از رمضان يا در ماه رمضان به فقير قرض بدهد وبعد از آن که فطره بر او واجب شد, طلب خود را بابت فطره حساب کندمانعى ندارد.

مسأله 2034 :

گندم يا چيز ديگرى را که براى فطره مى دهد, بايد به جنس ديگر ياخاک مخلوط نـبـاشـد, وچنانچه مخلوط باشد, اگر خالص آن به يک صاع که تقريبا سه کيلو است برسد, يا آنچه مخلوط شده بقدرى کم باشد که قابل اعتنا نباشد اشکال ندارد.

مسأله 2035 :

اگر فطره را از چيز معيوب بدهد کافى نيست .

مسأله 2036 :

کسى که فطره چند نفر را مى دهد, لازم نيست همه را از يک جنس بدهد و اگر مثلا فطره بعضى را گندم و فطره بعض ديگر را جو بدهد کافيست .

مسأله 2037 :

کسى که نماز عيد مى خواند, بنابر احتياط واجب , بايد فطره راپيش از نماز عيد بدهد و يا جدا نمايد, ولى اگر نماز عيد نمى خواند, مى تواند دادن فطره را تا ظهر تاخير بيندازد.

مسأله 2038 :

اگر به نيت فطره مقدارى از مال خود را کنار بگذارد وتا ظهر روز عيدبه مستحق ندهد, احتياط واجب آن است که هر وقت آن را مى دهد نيت فطره نمايد.

مسأله 2039 :

اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است , فطره را ندهد وکنارهم نگذارد, بعدا بايد بدون اين که نيت ادا وقضا کند فطره را بدهد.

مسأله 2040 :

اگر فطره را کنار بگذارد, نمى تواند آن را براى خودش بردارد ومال ديگرى را براى فطره بگذارد.

مسأله 2041 :

اگر انسان مالى داشته باشد که قيمتش از فطره بيشتر است , چنانچه فطره را ندهد ونيت کند که مقدارى از آن مال براى فطره باشد اشکال دارد .

مسأله 2042 :

اگر مالى را که براى فطره کنار گذاشته از بين برود, چنانچه دسترسى به فقير داشته ودادن فطره را تاخير انداخته , بايد عوض آن را بدهد, و اگر دسترسى به فقير نداشته ضامن نيست .

مسأله 2043 :

اگر در محل خودش مستحق پيدا شود, احتياط واجب آن است که فطره را بجاى ديگر نبرد واگر بجاى ديگر ببرد وتلف شود, بايد عوض آن رابدهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS