مسائل متفرقه زکات فطره‌‌ (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

مسائل متفرقه زکات فطره‌‌ (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

مسائل متفرقه زکوة فطره

مسأله 2021 :

انسان بايد زکوة فطره را به قصد قربت يعنى براى انجام فرمان خداوند عالم بدهد وموقعى که آن را مى دهد ، نيت دادن فطره نمايد .

مسأله 2022 :

اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست ، ولى جايز است که در ماه رمضان فطره را بدهد واگر پيش از رمضان يا در ماه رمضان به فقير قرض بدهد وقعد از آنکه فطره بر او واجب شد ، طلب خود را بابت فطره حشاب کند مانعى ندارد .

مسأله 2023 :

گندم يا چيز ديگرى را که براى فطره مى دهد ، بايد به جنس ديگر يا خالک مخلوط نباشد وجنانچه مخلوط باشد ، اگر خالص آن به يک صاع که تقريبا سه کيلو است برسد ، يا آنچه مخلوط شده بقدرى کم باشد که قابل اعتناء نباشد اشکال ندارد .

مسأله 2024 :

اگر فطره را از چيز معيوب بدهد کافى نيست .

مسأله 2025 :

کسى که فطره چند نفر را مى دهد ، لازم نيست همه را از يک جنس بدهد واگر مثلا فطره بعضى را گندم وفطره بعض ديگر را جو بدهد کافى است .

مسأله 2026 :

کسى که نماز عيد فطر مى خواند ، بهتر است فطره را پيش از نماز عيد بدهد ، ولى نماز بخواند يا نخواند جائز است تا غروب تأخير بيندازد .

مسأله 2027 :

اگر به نيت فطره مقدارى از مال خود را کنار بگذارد تا غروب روز عيد به مستحق ندهد ، احياط واجب آن است که هر وقت آن را مى دهد نيت فطره نمايد .

مسأله 2028 :

اگر موقعى که دادن زکوة فطره واجب است فطره را ندهد وکنار هم نگذارد ، بعدا بايد بدون اينکه نيت اداء وقضاء کند فطره را بدهد . / صفحة 346 /

مسأله 2029 :

اگر فطره را کنار بگذارد ، نمى تواند آن را براى خودش بردارد . ومال ديگرى را براى فطره بگذارد .

مسأله 2030 :

اگر انسان مالى داشته باشد که قيمتش از فطره بيشتر است چنانچه فطره را ندهد ونيت کند که مقدارى از آن مال بارى فطره باشد اشکال دارد مسأهل 2031 - اگر مالى را که براى فطره کنار گذاشته از بين برود ، چنانچه دسترس به فقير داشته ودادن فطره را تأخير انداخته ، بايد عوض آن را بدهد واگر دسترس به فقير نداشته ضامن نيست .

مسأله 2032 :

اگر در محل خودش مستحق پيدا شود ، احتياط واجب آن است که فطره را به جاى ديگر نبرد ، واگر بجاى ديگر ببرد وتلف شود ، بايد عوض آن را بدهد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS