مسائل متفرقه زکات فطره‌‌ (آیت الله سید علی سیستانی)

مسائل متفرقه زکات فطره‌‌ (آیت الله سید علی سیستانی)

مسايل متفرقه زکاة فطره

مسأله 2032 :

انسان بايد زکاة فطره را به قصد قربت يعنى براى انجام خواست خداوند عالم بدهد و موقعى که آن را مى دهد نيت دادن فطره نمايد.

مسأله 2033 :

اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست و بهتر آن است که در ماه رمضان هم فطره را نـدهـد , ولى اگر پيش از رمضان به فقير قرض بدهد , و بعد از آن که فطره بر او واجب شد , طلب خود را بابت فطره حساب کند , مانعى ندارد.

مسأله 2034 :

گندم يا چيز ديگرى را که براى فطره مى دهد بايد به جنس ديگر يا خاک مخلوط نباشد , و چنانچه مـخـلـوط بـاشد , اگر خالص آن به يک صاع برسد , و بدون جدا کردن قابل استفاده باشد يا جدا کردن آن زحمت فوق العاده نداشته باشد , يا آنچه مخلوط شده به قدرى کم باشد که قابل اعتنا نباشد اشکال ندارد.

مسأله 2035 :

اگر فطره را از چيز معيوب بدهد , بنابر احتياط واجب کافى نيست .

مسأله 2036 :

کسى که فطره چند نفر را مى دهد , لازم نيست همه را از يک جنس بدهد مثلا اگر فطره بعضى را گندم و فطره بعض ديگر را جو بدهد کافى است .

مسأله 2037 :

کـسـى که نماز عيد فطر مى خواند , بنابر احتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد , ولى اگر نماز عيد نمى خواند , مى تواند دادن فطره را تا ظهر تاخير بيندازد.

مسأله 2038 :

اگر به نيت فطره مقدارى از مال خود را کنار بگذارد و تا ظهر روز عيد به مستحق ندهد , هر وقت آن را مى دهد نيت فطره نمايد.

مسأله 2039 :

اگـر موقعى که دادن زکاة فطره واجب است , فطره را ندهد و کنار هم نگذارد , بعدا بنابر احتياط بدون اين که نيت ادا و قضا کند فطره را بدهد.

مسأله 2040 :

اگر فطره را کنار بگذارد , نمى تواند آن را براى خودش بردارد و مالى ديگر را براى فطره بگذارد.

مسأله 2041 :

اگر انسان مالى داشته باشد که قيمتش از فطره بيشتر است , چنانچه فطره را ندهد و نيت کند که مقدارى از آن مال براى فطره باشد اشکال دارد.

مسأله 2042 :

اگـر مـالـى را کـه براى فطره کنار گذاشته از بين برود چنانچه دسترسى به فقير داشته و دادن فـطـره را تاخير انداخته , يا در نگهدارى آن کوتاهى کرده , بايد عوض آن را بدهد و اگر دسترسى به فقير نداشته , و در نگهدارى آن کوتاهى نکرده , ضامن نيست .

مسأله 2043 :

اگـر در مـحل خودش مستحق پيدا شود , احتياط واجب آن است که فطره را به جاى ديگر نبرد و اگر به جاى ديگر ببرد , و تلف شود , بايد عوض آن را بدهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS