کسانی که روزه بر آن ها واجب نیست (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

کسانی که روزه بر آن ها واجب نیست (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

کسانيکه روزه بر آنها واجب نيست

مسأله 1734 :

کسى که بواسطه پيرى نمىتواند روزه بگيرد، يا براى او مشقت دارد، روزه بر او واجب نيست. ولى در صورت دوم بايد براى هر روز يک مد طعام - گندم يا جو يا نان و مانند اينها - به فقير بدهد.

مسأله 1735 :

کسى که بواسطه پيرى روزه نگرفته اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، احتياط مستحب آن است که قضاى روزه هائى را که نگرفته است بجا آورد.

مسأله 1736 :

اگر انسان مرضى دارد که زياد تشنه مىشود، و نمىتواند تشنگى را تحمل کند، يا براى او مشقت دارد، روزه بر او واجب نيست ولى در صورت دوم بايد براى هر روز يک مد طعام بفقير بدهد، و احتياط مستحب آنست که بيشتر از مقدارى که ناچار است آب نياشامد، وچنانچه بعد بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط روزه هائى را که نگرفته قضا نمايد.

مسأله 1737 :

زنى که زائيدن او نزديک است و روزه براى حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بايد براى هر روز يک مد طعام بفقير بدهد، و نيز اگر روزه براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست و بنابر احتياط مستحب براى هر روز يک مد طعام بفقير بدهد و در هر دو صورت روزه هائى را که نگرفته بايد قضا نمايد.

مسأله 1738 :

زنى که بچه شير مىدهد و شير او کم است چه مادر بچه يا دايه او باشد يا بىاجرت شير دهد اگر روزه براى خودش يا بچه اى که شير مىدهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست و بايد براى هر روز يک مد طعام بفقير بدهد و نيز اگر براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست وبنابر احتياط مستحب براى هر روز يک مد طعام بفقير بدهد و در هر دو صورت روزه هائى را که نگرفته بايد قضا نمايد، ولى اگر کسى پيدا شود که بىاجرت بچه را شير دهد يا براى شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از کس ديگرى که اجرت او را بدهد اجرت بگيرد، واجب است که بچه را به او بدهد و روزه بگيرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS