خرید و فروش میوه ها (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

خرید و فروش میوه ها (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

خريد و فروش ميوه ها

مسأله 2107 :

فروش ميوه اى که گل آن ريخته و دانه بسته پيش از چيدن صحيح است و نيز فروختن غوره بر درخت اشکال ندارد.

مسأله 2108 :

فروختن ميوه اى را که بر درخت است، پيش از آن که دانه ببندد و گلش بريزد نيز جائز است، و بهتر آن است که چيزى را از حاصل زمين مانند سبزيها با آن بفروشند، يا با مشترى شرط کنند که ميوه را پيش از دانه بستن بچيند، يا ميوه بيشتر از يک سال را به او بفروشند.

مسأله 2109 :

اگر خرمائى را که زرد يا سرخ شده، بر درخت بفروشند اشکال ندارد ولى عوض آنرا از خرماى آن درخت قرار ندهند، اما اگر کسى يک درخت خرما در خانه کس ديگر داشته باشد در صورتى که مقدار آن را تخمين کنند و صاحب درخت آن را به صاحب خانه يا باغ بفروشد وعوض آن را خرماى همان درخت قرار بدهند اشکال ندارد.

مسأله 2110 :

فروختن خيار و بادنجان و سبزيها ومانند اينها که سالى چند مرتبه چيده مىشود، در صورتى که ظاهر و نمايان شده باشد و معين کند که مشترى در سال چند دفعه آنرا بچيند اشکال ندارد.

مسأله 2111 :

اگر خوشه گندم را بعد از آن که دانه بسته، به چيز ديگر غير گندم و جو که از خودش حاصل مىشود بفروشند اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS