مسائل متفرقه (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

مسائل متفرقه (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

مسائل متفرقه

مسأله 2821 :

اگر ريشه درخت همسايه در ملک انسان بيايد، مىتواند از آن جلوگيرى کند و چنانچه ضررى هم از ريشه درخت به او برسد، مىتواند از صاحب درخت بگيرد.

مسأله 2822 :

جهيزيه اى که پدر به دختر مىدهد، اگر مثلا به واسطه صلح يا بخشش ملک او کرده باشد، نمىتواند از او پس بگيرد و اگر ملک او نکرده باشد پس گرفتن آن اشکال ندارد.

مسأله 2823 :

اگر کسى بميرد، ورثه بالغ او مىتوانند از سهم خودشان خرج عزادارى ميت نمايند ولى از سهم صغير نمىشود چيزى برداشت.

مسأله 2824 :

اگر انسان غيبت مسلمانى را کند، احتياط مستحب آنست که اگر مفسده اى پيدا نشود، از آن مسلمان خواهش کند که او را حلال نمايد. و چنانچه ممکن نباشد، بايد براى او از خدا طلب آمرزش کند، و اگر به واسطه غيبتى که کرده توهينى از آن مسلمان شده، در صورتى که ممکن است بايد آن توهين را بر طرف نمايد.

مسأله 2825 :

انسان نمىتواند بدون اذن حاکم شرع از مال کسى که مىداند خمس نمىدهد، خمس را بردارد و به حاکم شرع برساند.

مسأله 2826 :

آوازى که مخصوص مجالس لهو و بازيگرى است، غنا و حرام مىباشد. و اگر نوحه يا روضه يا قرآن را هم با غنا بخوانند حرام است ولى اگر آنرا با صداى خوب بخوانند که غنا نباشد اشکال ندارد.

مسأله 2827 :

کشتن حيوانى که اذيت مىرساند و مال کسى نيست اشکال ندارد.

مسأله 2828 :

جايزه اى را که بانک به بعضى از کسانى که در صندوق پس انداز حساب دارند مىدهد، چون براى تشويق مردم از خودش مىدهد حلال است.

مسأله 2829 :

اگر چيزى را به صنعتگرى بدهند که درست کند و صاحب آن نيايد آنرا ببرد، چنانچه صنعتگر جستجو کند و از پيدا کردن صاحب آن نا اميد شود، بايد آنرا به نيت صاحبش به فقير صدقه بدهد، و احوط اين است که از حاکم شرع استجازه کند.

مسأله 2830 :

سينه زدن در کوچه و بازار با اين که زنها عبور مىکنند اشکال ندارد ولى بنابر احتياط سينه زن بايد پيراهن پوشيده باشد و نيز اگر جلوى جمعيت عزادار بيرق و مانند آن ببرند، مانعى ندارد ولى بايد آلات لهو استعمال نشود.

مسأله 2831 :

گذاشتن دندان طلا و دندانى که روکش طلا دارد براى زن و مرد مانعى ندارد. هر چند زينت حساب شود.

مسأله 2832 :

حرام است انسان استمناء کند يعنىبا خود يا ديگرى غير زن يا کنيزى که وطى آن جائز است به غير از جماع کارى کند که منى از او بيرون آيد.

مسأله 2833 :

تراشيدن ريش و ماشين کردن آن اگر مثل تراشيدن باشد در حال اختيار بنابر احتياط واجب، حرام است.

مسأله 2834 :

احتياط واجب آن است که ولى بچه پيش از آن که بچه بالغ شود او را ختنه نمايد و اگر او را ختنه نکند، بعد از بالغ شدن بر خود بچه واجب است.

مسأله 2835 :

اگر پدر و مادر فقير باشند و نتوانند کاسبى کنند، فرزند آنان اگر بتواند، بايد خرجى آنان را بدهد.

مسأله 2836 :

اگر کسى فقير باشد و نتواند کاسبى کند پدر او بايد خرجى او را بدهد و اگر پدر ندارد، يا نمىتواند خرجى او را بدهد، چنانچه فرزندى هم نداشته باشد که بتواند خرجى او را بدهد مشهور آن است که جد پدرى او بايد خرجى او را بدهد. و اگر جد پدرى ندارد، يا نمىتواند خرجى او را بدهد، مادرش بايد خرجى او را بدهد، و اگر مادر ندارد، يا نمىتواند خرجى او را بدهد بايد مادر پدر و مادر مادر، و پدر مادر، با هم خرجى او را بدهند و اگر بعضى از اينها نباشند يا نتوانند، بايد بعض ديگر خرجى او را بدهند. وقول مشهور موافق احتياط است.

مسأله 2837 :

ديوارى که مال دو نفر است، هيچ کدام آنان حق ندارند بدون اذن شريک ديگر آنرا بسازد يا سر تير يا پايه عمارت خود را روى آن ديوار بگذارد يا به ديوار ميخ بکوبد ولى کارهائى که معلوم است شريک راضى است مانند تکيه دادن به ديوار و لباس انداختن روى آن اشکال ندارد، اما اگر شريک او بگويد به اين کارها هم راضى نيستم، انجام اينها هم جايز نيست.

مسأله 2838 :

نقاضى تمام بدن از حيوان يا انسان هر چند مجسمه باشد حرام است ولى عکاسى فتوگرافى اشکال ندارد.

مسأله 2839 :

درخت ميوه اى که شاخه آن از ديوار باغ بيرون آمده اگر انسان نداند صاحبش راضى است بنابر احتياط نمىتواند از ميوه آن بچيند و اگر ميوه آن روى زمين هم ريخته باشد، نمىتواند آنرا بردارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

Powered by TayaCMS