عده ای از زن ها که ازدواج با آن ها حرام است (آیت الله حسین وحید خراسانی)

عده ای از زن ها که ازدواج با آن ها حرام است (آیت الله حسین وحید خراسانی)

عده اى از زنها که ازدواج با آنان حرام است

مسأله 2448 :

ازدواج با زنهايى که با انسان محرم هستند - مثل مادر و خواهر و دختر و عمه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر و مادر زن - حرام است .

مسأله 2449 :

اگر کسى زنى را براى خود عقد نمايد ، اگرچه با او نزديکى نکند ، مادر و مادر مادر آن زن و مادر پدر او هرچه بالا روند به آن مرد محرم مى شوند .

مسأله 2450 :

اگر زنى را عقد کند و با او نزديکى نمايد ، دختر و نوه ء دخترى و پسرى آن زن هرچه پايين روند ، چه در وقت عقد باشند يا بعد به دنيا بيايند ، به آن مرد محرم مى شوند .

مسأله 2451 :

اگر با زنى که براى خود عقد کرده نزديکى نکرده باشد ، تا وقتى که آن زن در عقد او است نمى تواند با دختر او ازدواج کند .

مسأله 2452 :

عمه و خالهء انسان و عمه و خالهء پدر و عمه و خالهء پدر پدر يا مادر پدر و عمه و خالهء مادر و عمه و خالهء مادر مادر يا پدر مادر هرچه بالا روند به انسان محرمند .

مسأله 2453 :

پدر و جد شوهر هرچه بالا روند ، و پسر و نوه ء پسرى و دخترى او هرچه پايين آيند ، چه در موقع عقد باشند يا بعد به دنيا بيايند ، به زن او محرم هستند .

مسأله 2454 :

اگر زنى را براى خود عقد کند به عقد دائم يا موقت ، تا وقتى که آن زن در عقد او است نمى تواند با خواهر آن زن ازدواج نمايد .

مسأله 2455 :

اگر زن خود را - به ترتيبى که در کتاب طلاق مى آيد - طلاق رجعى دهد ، در بين عده نمى تواند خواهر او را عقد نمايد ، و همچنين - بنابر احتياط واجب - در صورتى که در عده ء متعه باشد ، ولى در عده ء طلاق بائن مى تواند با خواهر او ازدواج نمايد .

مسأله 2456 :

انسان نمى تواند بدون اجازه ء زن خود با خواهر زاده و برادر زاده ء او ازدواج کند ، ولى اگر بدون اذن زنش آنان را عقد نمايد و بعد زن اجازه نمايد اشکال ندارد .

مسأله 2457 :

اگر زن بفهمد شوهرش برادر زاده يا خواهر زاده ء او را عقد کرده و حرفى نزند ، و حرف نزدنش کاشف از رضايت او نباشد ، چنانچه بعد رضايت ندهد عقد آنان باطل است . مسأله 2458 - اگر انسان پيش از آن که دختر خالهء خود را بگيرد با مادر او زنا کند ، ديگر نمى تواند با او ازدواج نمايد ، و بنابر احتياط واجب دختر عمه نيز همين حکم را دارد .

مسأله 2459 :

اگر با دختر عمه يا دختر خالهء خود ازدواج نمايد و پس از نزديکى با آنان با مادرشان زنا کند موجب جدايى آنها نمى شود ، ولى اگر پيش از آن که با آنان نزديکى کند با مادرشان زنا نمايد ، احتياط واجب آن است که از ايشان به طلاق جدا شود .

مسأله 2460 :

اگر با زنى غير از عمه و خالهء خود زنا کند ، احتياط مستحب آن است که با دختر او ازدواج نکند ، و اگر زنى را عقد نمايد و پيش از آن که با او نزديکى کند با مادر او زنا کند ، احتياط واجب آن است که به طلاق از آن زن جدا شود ، ولى اگر با او نزديکى کند و بعد با مادر او زنا نمايد ، لازم نيست از آن زن جدا شود .

مسأله 2461 :

زن مسلمان نمى تواند به عقد کافر در آيد ، و مرد مسلمان هم نمى تواند با زنهاى کافره ء غير اهل کتاب ازدواج کند ، ولى متعه کردن زنهاى اهل کتاب يعنى يهود و نصارى مانعى ندارد ، و بنابر احتياط مستحب ازدواج دائم با آنها ننمايد . و بعضى از فرقه ها - از قبيل خوارج و غلات و نواصب - که خود را مسلمان مى دانند و در حکم کفارند ، مرد و زن مسلمان نمى توانند با آنها به طور دائم يا موقت ازدواج نمايند .

مسأله 2462 :

اگر با زنى که در عده ء طلاق رجعى است زنا کند ، آن زن - بنابر احتياط - بر او حرام مى شود ، و اگر با زنى که در عده ء متعه يا طلاق بائن يا عده ء وفات است زنا کند ، بعد مى تواند او را عقد نمايد ، و معنى طلاق رجعى و طلاق بائن وعده ء متعه وعده ء وفات در احکام طلاق خواهد آمد .

مسأله 2463 :

اگر با زن بى شوهرى که در عده نيست زنا کند ، بعد مى تواند آن زن را براى خود عقد نمايد ، ولى احتياط واجب آن است که از ازدواج با زنى که زنا دادن او علنى است خوددارى کند ، مگر بعد از معلوم شدن توبهء آن زن ، و احتياط واجب آن است که صبر کند تا آن زن حيض ببيند ، بعد او را عقد نمايد ، و اگر ديگرى بخواهد آن زن را عقد کند اين احتياط مستحب است . مسأله 2464 - اگر زنى را که در عده ء ديگرى است براى خود عقد کند ، چنانچه مرد و زن يا يکى از آنان بدانند که عده ء زن تمام نشده و بدانند عقد کردن زن در عده حرام است ، آن زن بر او حرام ابدى مى شود ، اگرچه مرد بعد از عقد با آن زن نزديکى نکرده باشد .

مسأله 2465 :

اگر زنى را که در عده ء ديگرى است براى خود عقد کند و با او نزديکى کند ، آن زن بر او حرام ابدى مى شود ، اگرچه نمى دانسته که آن زن در عده است ، يا نمى دانسته که عقد زن در عده حرام است .

مسأله 2466 :

اگر انسان بداند زنى شوهر دارد و ازدواج با او حرام است و با او ازدواج کند ، بايد از او جدا شود و بر او حرام ابدى مى شود ، و همچنين است اگر نداند که آن زن شوهر دارد ولى بعد از ازدواج با او نزديکى کرده باشد .

مسأله 2467 :

زن شوهر دار اگر زنا کند بر شوهر خود حرام نمى شود ، و چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقى باشد ، بهتر است شوهر او را طلاق دهد ، ولى در هر صورت بايد مهرش را بدهد . مسأله 2468 - زنى را که طلاق داده اند و زنى که متعه بوده و شوهرش مدت او را بخشيده يا مدتش تمام شده ، چنانچه بعد از مدتى شوهر کند و بعد شک کند که موقع عقد شوهر دوم عده ء شوهر اول تمام بوده يا نه ، در صورتى که در حال شک احتمال بدهد که موقع عقد غافل از عده نبوده ، عقد شوهر دوم صحيح است ، و در غير اين صورت صحت عقد محل اشکال است .

مسأله 2469 :

مادر و خواهر و دختر پسرى که لواط داده بر لواط کننده - در صورتى که بالغ بوده - حرام است ، و همچنين بنابر احتياط مادر بزرگ و دختر دختر ، و در صورتى که لواط دهنده بالغ باشد يا لواط کننده بالغ نباشد ، اگر عقد واقع شد بنابر احتياط واجب زن از مرد به طلاق جدا شود ، و همچنين در وقوع عقد بر مادر بزرگ و دختر دختر ، و اگر گمان يا شک کند که دخول شده بر او حرام نمى شود .

مسأله 2470 :

اگر با مادر يا خواهر پسرى ازدواج نمايد و بعد از ازدواج با آن پسر لواط کند ، آنها بر او حرام نمى شوند ، هر چند احتياط مستحب آن است که از زن خود به طلاق جدا شود ، خصوصا در صورتى که خواهر آن پسر باشد ، و احتياط واجب آن است که اگر لواط کننده زن خود را طلاق داده ، دوباره با او ازدواج نکند .

مسأله 2471 :

اگر کسى در حال احرام با زنى ازدواج نمايد ، عقد او باطل است ، و اگر مى دانسته که ازدواج کردن در حال احرام حرام است ، آن زن بر او حرام ابدى مى شود .

مسأله 2472 :

اگر زنى که در حال احرام است با مردى که در حال احرام نيست ازدواج کند ، عقد او باطل است ، و اگر زن مى دانسته که ازدواج کردن در حال احرام حرام است ، بنابر احتياط آن مرد بر او حرام ابدى مى شود .

مسأله 2473 :

اگر مرد طواف نساء را - که يکى از کارهاى حج و عمره ء مفرده است - به جا نياورد ، زنش و زنان ديگر که به احرام بر او حرام شده بودند حلال نمى شوند ، و نيز اگر زن طواف نساء نکند مرد بر او حلال نمى شود ، ولى اگر بعد طواف نساء را انجام دهند ، حلال مى شوند .

مسأله 2474 :

نزديکى با دخترى که عقد کرده تا بالغ نشده حرام است ، ولى اگر پيش از آن که نه سال دختر تمام شود با او نزديکى کند بعد از بلوغ دختر نزديکى با او حرام نيست اگرچه افضاء شده باشد ، ( معناى افضاء در مسألهء " 2444 " گذشت ) .

مسأله 2475 :

زن آزادى را که شوهرش سه مرتبه او را طلاق داده بر شوهرش حرام مى شود ، ولى اگر با شرايطى که در احکام طلاق مى آيد با مرد ديگرى ازدواج کند ، بعد از وفات يا طلاق شوهر دوم و تمام شدن عده ، شوهر اول مى تواند دوباره با او ازدواج کند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS