احکام شیردادن (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

احکام شیردادن (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

احکام شير دادن

مسأله 2109 :

هرگاه زنى بچّه شيرخوارى را با شرايطى که بعداً مى آيد شير دهد پدر آن بچّه نمى تواند با دخترهايى که از آن زن به دنيا آمده اند ازدواج کند و نيز بنابر احتياط واجب نمى تواند دختر شوهرى را که شير مربوط به اوست به ازدواج خود درآورد، بلکه احتياط واجب آن است که با دخترهاى رضاعى او نيز ازدواج نکند، ولى ازدواج با دخترهاى رضاعى آن زن از شوهر ديگر مانعى ندارد.

مسأله 2110 :

هرگاه زنى بچّه اى را با شرايط آينده شير دهد شوهر آن زن که شير مربوط به اوست به خواهرهاى آن بچّه محرم نمى شود، ولى احتياط مستحب آن است که با آنان ازدواج نکند، همچنين خويشان شوهر با خواهر و برادر آن بچّه محرم نمى شوند.

مسأله 2111 :

هرگاه زنى کودکى را شير دهد به برادرهاى آن بچّه محرم نمى شود و نيز خويشان آن زن به برادر و خواهرهاى بچّه اى که شير خورده محرم نمى شوند.

[407]

مسأله 2112 :

پسر نمى تواند با دخترى که مادر يا مادر بزرگ او آن دختر را شير کامل داده ازدواج کند، و نيز اگر زن پدر انسان از شير مربوط به پدر او دخترى را شير داده باشد پسر نمى تواند با آن دختر ازدواج نمايد.

مسأله 2113 :

انسان با دخترى که خواهر انسان يا زن برادر او از شير مربوط به برادرش او را شير کامل داده باشد محرم است و نمى تواند با او ازدواج کند و همچنين اگر خواهرزاده يا برادرزاده يا نوه خواهر يا نوه برادر انسان آن دختر را شير داده باشد.

مسأله 2114 :

زن نبايد بچّه دختر خود را شير کامل دهد چرا که آن دختر به شوهر خود حرام مى شود، همچنين اگر بچّه اى را که شوهر دخترش از زن ديگر دارد شير دهد، ولى مانعى ندارد که فرزند پسرش را شير دهد.

مسأله 2115 :

هرگاه زن پدر دخترى، بچّه شوهر آن دختر را از شير مربوط به آن پدر شير دهد آن دختر به شوهر خود حرام مى شود، خواه بچّه از همان دختر يا از زن ديگر شوهر او باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS