احکام شیردادن (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

احکام شیردادن (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

احکام شير دادن

مسأله 2614 :

اگر زني بچه اي را با شرايطي که در مسأله (2619) گفته خواهد شد، شير دهد، آن بچه به اين عدّه محرم مي شود:

اوّل: خود زن و او را مادر رضاعي مي گويند.

دوّم: شوهر زن که شير مال اوست و او را پدر رضاعي مي گويند.

سوّم: پدر و مادر آن زن هر چه بالا روند، اگر چه پدر و مادر رضاعي او باشند.

چهارم: بچه هايي که از آن زن به دنيا آمده اند، يا به دنيا مي آيند.

پنجم: بچه هاي اولاد آن زن هر چه پائين روند، چه از اولاد او به دنيا آمده، يا اولاد او آن بچّه ها را شير داده باشند.

ششم: خواهر و برادر آن زن اگر چه رضاعي باشند. يعني بواسطه شير خوردن، با آن زن خواهر و برادر شده باشند.

هفتم: عمو و عمه آن زن اگر چه رضاعي باشند.

هشتم: دايي و خاله آن زن اگر چه رضاعي باشند.

نهم: اولاد شوهر آن زن که شير مال آن شوهر است، هر چه پايين روند، اگر چه اولاد رضاعي او باشند.

دهم: پدر و مادر شوهر آن زن که شير مال آن شوهر است، هر چه بالا روند.

يازدهم: خواهر و برادر شوهري که شير مال او است اگر چه خواهر و برادر رضاعي او باشند.

دوازدهم: عمو و عمه و دايي و خاله مادر و شوهري که شير مال اوست هر چه بالا روند، اگر چه رضاعي باشند. و نيز عدّه ديگري هم که در مسائل بعد گفته مي شود، بواسطه شير دادن محرم مي شوند.

مسأله 2615 :

اگر زني بچه اي را با شرايطي که در مسأله (2619) گفته مي شود شير دهد، پدر آن بچه نمي تواند با دخترهايي که از آن زن به دنيا آمده اند ازدواج کند. و نيز نمي تواند دخترهاي شوهري را که شير مال او است براي خود عقد نمايد، بلکه احتياط واجب آن است که دخترهاي رضاعي او را هم براي خود عقد ننمايد ولي جايز است با دخترهاي رضاعي آن زن ازدواج کند. اگر چه احتياط مستحب آن است که با آنان ازدواج نکند، و نگاه محرمانه يعني نگاهي که انسان مي تواند به محرم هاي خود کند به آنان ننمايد.

مسأله 2616 :

اگر زني بچه اي را با شرايطي که در مسأله (2619) گفته مي شود شير دهد، شوهر آن زن که صاحب شير است به خواهرهاي آن بچه محرم نمي شود. ولي احتياط مستحب آن است که با آنان ازدواج ننمايد، و نيز خويشان شوهر به خواهر و برادر آن بچه محرم نمي شوند.

مسأله 2617 :

اگر زني بچه اي را شير دهد، به برادرهاي آن بچه محرم نمي شود. و نيز خويشان آن زن به برادر و خواهر بچه اي که شير خورده محرم نمي شوند.

مسأله 2618 :

اگر انسان با زني که دختري را شير کامل داده ازدواج کند و با آن زن نزديکي نمايد، ديگر نمي تواند آن دختر را براي خود عقد کند.

مسأله 2619 :

اگر انسان با دختري ازدواج کند، ديگر نمي تواند با زني که آن دختر را شير کامل داده ازدواج نمايد.

مسأله 2620 :

انسان نمي تواند با دختري که مادر، يا مادر بزرگ انسان او را شير کامل داده اند ازدواج کند. و نيز اگر زن پدر انسان از شير پدر او دختري را شير داده باشد، انسان نمي تواند با آن دختر ازدواج نمايد و چنانچه دختر شير خواري را براي خود عقد کند بعد مادر يا مادر بزرگ يا زن پدر او از شير همان پدر، آن دختر را شير دهد، عقد باطل مي شود.

مسأله 2621 :

با دختري که خواهر، يا زن برادر انسان از شير برادرش او را شير کامل داده نمي شود ازدواج کرد، و همچنين است اگر خواهر زاده يا برادر زاده، يا نوه خواهر يا نوه برادر انسان آن دختر را شير داده باشد.

مسأله 2622 :

اگر زني بچه دختر خود را شير دهد، آن دختر به شوهر خود حرام مي شود. و همچنين است اگر بچه اي را که شوهر دخترش از زن ديگر دارد شير دهد. ولي اگر بچه پسر خود را شير دهد، زن پسرش که مادر آن طفل شير خوار است بر شوهر خود حرام نمي شود.

مسأله 2623 :

اگر زن پدر دختري، بچه شوهر آن دختر را از شير پدر دختر شير دهد، آن دختر به شوهر خود حرام مي شود، چه بچه از همان دختر يا از زن ديگر شوهر او باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS