سجده های واجب قرآن (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

سجده های واجب قرآن (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

سجده هاى واجب قرآن

مسأله 1102 :

در هريک از چهار سوره الم تنزيل 32 وحم سجده 41 والنجم 53 واقرا 96 يک آيه سجده است , که اگر انسان بخواند يا استماع کند بعد از تمام شدن آيه بايد فورا سجده کند.

و اگـر فـراموش کرد, هر وقت يادش آمد بايد سجده نمايد.

و فرق نيست در استماع بين اين که از خـود گـويـنـده بـشـنود, يا بوسيله بلندگو وراديو بشنود.

و همچنين است حکم در سماع بنابر احتياط.

مسأله 1103 :

اگـر انسان موقعى که آيه سجده را مى خواند, از ديگرى هم بشنودبنابر احتياط واجب , بايد دو سجده نمايد.

مسأله 1104 :

در غير نماز اگر در حال سجده , آيه سجده را بخواند يا بشنود, بايدسر از سجده بردارد و دوباره سجده کند.

مسأله 1105 :

اگر انسان از بچه غير مميز که خوب و بد را نمى فهمد يا از کسى که قصد خواندن قـرآن نـدارد, آيه سجده را بشنود, احتياط واجب آن است که سجده کند.

و همچنين است اگر از مثل نوار آيه سجده را بشنود.

مسأله 1106 :

در سجده واجب قرآن بايد جاى انسان غصبى نباشد, ولى لازم نيست با وضو يا غسل و رو بـه قـبله باشد, و عورت خود را بپوشاند, و بدن و جاى پيشانى او پاک باشد, و نيز چيزهايى که در لـبـاس نمازگزار شرط مى باشد, در لباس اوشرط نيست اما اگر لباس او غصبى است چنانچه سجده کردن تصرف در آن لباس باشد, سجده باطل است .

مسأله 1107 :

احتياط واجب آن است که در سجده واجب قرآن , پيشانى را بر مهريا چيز ديگرى که سـجده بر آن صحيح است بگذارد, و بنابر احتياط مستحب جاهاى ديگر بدن را به دستورى که در سجده نماز گفته شد, بر زمين بگذارد.

مسأله 1108 :

هرگاه در سجده واجب قرآن پيشانى را بقصد سجده به زمين بگذارد, اگر چه ذکر نگويد کافيست ولى گفتن ذکر, مستحب ومطابق با احتياط است , و بهتر است بگويد: لا اله الا اللّه حـقـا حـقـا لا الـه الا اللّه ايـمـانا وتصديقا لا اله الا اللّه عبوديه ورقا سجدت لک يا رب تعبدا ورقا لا مستنکفا ولا مستکبرا بل انا عبد ذليل ضعيف خائف مستجير.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS