وقت نافله های یومیه (آیت الله حسین وحید خراسانی)

وقت نافله های یومیه (آیت الله حسین وحید خراسانی)

وقت نافله هاى يوميه

مسأله 774 :

نافلهء نماز ظهر پيش از نماز ظهر خوانده مى شود و وقت آن از اول ظهر است ، و بنابر احتياط واجب انتهاء آن موقعى است که آن مقدار از سايهء شاخص که بعد از ظهر پيدا مى شود به اندازه ء دو هفتم آن شود ، مثلا اگر درازاى شاخص هفت وجب باشد ، هر وقت مقدار سايه اى که بعد از ظهر پيدا مى شود به دو وجب رسيد ، بنابر احتياط آخر وقت نافلهء ظهر است .

مسأله 775 :

نافلهء نماز عصر پيش از نماز عصر خوانده مى شود ، و وقت آن بنابر احتياط واجب تا موقعى است که آن مقدار از سايهء شاخص که بعد از ظهر پيدا مى شود به چهار هفتم آن برسد ، و چنانچه بخواهد نافلهء ظهر يا نافلهء عصر را بعد از وقت آنها بخواند ، احتياط واجب آن است که نافلهء ظهر را بعد از نماز ظهر ، و نافلهء عصر را بعد از نماز عصر بخواند ، و نيت ادا و قضا نکند .

مسأله 776 :

وقت نافلهء نماز مغرب بعد از تمام شدن نماز مغرب است ، و تا آخر وقت نماز مغرب امتداد دارد ، و احتياط مستحب آن است که تا سرخى طرف مغرب که بعد از غروب کردن آفتاب پيدا مى شود از بين نرفته بخواند ، و اگر بعد از زوال آن خواند ، نيت ادا و قضا نکند .

مسأله 777 :

وقت نافلهء نماز عشاء بعد از تمام شدن نماز عشاء تا نصف شب است ، و بهتر است بعد از نماز عشاء بلافاصله خوانده شود .

مسأله 778 :

وقت نافلهء نماز صبح بنابر احتياط واجب بعد از فجر اول است تا وقتى که سرخى طرف مشرق پيدا شود ، و بعد از پيدا شدن سرخى طرف مشرق اگر خواست بخواند ، بعد از نماز صبح بخواند ، و نيت ادا و قضا نکند ، و کسى که نماز شب مى خواند مى تواند بعد از نافلهء شب بلافاصله نافلهء صبح را بخواند .

مسأله 779 :

وقت نماز شب بنابر مشهور از نصف شب است تا اذان صبح ، ولى بعيد نيست که وقت آن ما بين اول شب تا اذان صبح باشد ، و بعد از نصف شب تا اذان صبح وقت فضيلت آن باشد ، وافضل آن است که در ثلث آخر شب خوانده شود .

مسأله 780 :

بنابر مشهور که وقت نافلهء شب از نصف شب است ، مسافر و کسى که براى او سخت است نافلهء شب را بعد از نصف شب بخواند مى تواند آن را در اول شب بخواند ، هر چند بعيد نيست که براى غير آن دو هم جايز باشد چنانچه در مسألهء قبل گذشت .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS