نمازهای مستحب (آیت الله حسین وحید خراسانی)

نمازهای مستحب (آیت الله حسین وحید خراسانی)

نمازهاى مستحب

مسأله 770 :

نمازهاى مستحبى زياد است ، و آنها را نافله گويند ، و بين نمازهاى مستحبى به خواندن نافله هاى شبانه روزى بيشتر سفارش شده ، و آنها در غير روز جمعه سى و چهار رکعت مى باشند ، که هشت رکعت آن نافلهء ظهر ، و هشت رکعت نافلهء عصر ، و چهار رکعت نافلهء مغرب ، و دو رکعت نافلهء عشاء ، و يازده رکعت نافلهء شب ، و دو رکعت نافلهء صبح مى باشد ، و چون دو رکعت نافلهء عشاء را بنابر احتياط واجب بايد نشسته خواند ، يک رکعت حساب مى شود . و در روز جمعه بر شانزده رکعت نافلهء ظهر و عصر ، چهار رکعت اضافه مى شود ، و بنابر مشهور بهتر آن است که شش رکعت آن وقت انبساط خورشيد ، و شش رکعت وقت ارتفاع خورشيد ، و شش رکعت قبل از زوال ، و دو رکعت وقت زوال خوانده شود .

مسأله 771 :

از يازده رکعت نافلهء شب ، هشت رکعت آن بايد به نيت نافلهء شب ، و دو رکعت آن به نيت نماز شفع ، و يک رکعت آن به نيت نماز وتر خوانده شود ، و دستور کامل نافلهء شب در کتابهاى دعا ذکر شده است .

مسأله 772 :

نمازهاى نافله را مى شود نشسته خواند ، ولى بهتر است دو رکعت نماز نافلهء نشسته را يک رکعت حساب کند ، مثلا کسى که مى خواهد نافلهء ظهر را که هشت رکعت است نشسته بخواند ، بهتر است شانزده رکعت بخواند ، و اگر مى خواهد نماز وتر را نشسته بخواند ، دو نماز يک رکعتى نشسته بخواند .

مسأله 773 :

نافلهء ظهر و عصر را در سفر نبايد خواند ، و خواندن نافلهء عشاء به قصد رجاء مانعى ندارد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS