احکام مسجد (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام مسجد (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام مسجد

مسأله 909 :

نجس کردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است ، و هر کس بفهمد که نجس شده است بايد فورا آن را تطهير کند ، و احتياط واجب آن است که طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نکنند ، و اگر نجس شود نجاستش را بر طرف کنند .

مسأله 910 :

اگر نتواند مسجد را تطهير نمايد ، يا کمک لازم داشته باشد و پيدا نکند ، تطهير مسجد بر او واجب نيست ، ولى بايد به کسى که مى تواند تطهير کند و احتمال دهد که تطهير مى کند اطلاع دهد .

مسأله 911 :

اگر جايى از مسجد نجس شود که تطهير آن بدون کندن يا خراب کردن ممکن نيست، بايد آن جا را بکنند يا خراب نمايند ، در صورتى که خرابى کلى نبوده و مستلزم ضرر وقف نباشد ، و پر کردن جايى که کنده اند و ساختن جايى که خراب کرده اند واجب نيست ، ولى اگر چيزى مانند آجر مسجد نجس شود ، در صورتى که ممکن باشد ، بايد بعد از آب کشيدن به جاى اولش بگذارند .

مسأله 912 :

اگر مسجدى را غصب کنند و به جاى آن خانه و مانند آن بسازند ، نجس کردن آن - بنابر احتياط - حرام است ، و تطهير آن واجب نيست ، ولى نجس کردن مسجدى که خراب شده - هر چند در آن نماز نخوانند - جايز نيست و تطهير آن لازم است .

مسأله 913 :

نجس کردن حرم امامان ( عليهم السلام ) حرام است ، و اگر نجس شود ، چنانچه نجس ماندن آن بى احترامى باشد تطهير آن واجب است ، بلکه احتياط مستحب آن است که اگر بى احترامى هم نباشد آن را تطهير کنند .

مسأله 914 :

نجس کردن حصير مسجد حرام است ، و کسى که آن را نجس کرده بنابر احتياط بايد تطهير کند ، و بر غير او احتياط مستحب آن است که تطهير نمايد ، مگر اين که نجاست آن بى احترامى به مسجد باشد ، که در اين صورت بايد تطهير شود.

مسأله 915 :

بردن عين نجس و متنجس در مسجد ، اگر بى احترامى به مسجد باشد حرام است ، بلکه احتياط مستحب آن است که اگر بى احترامى هم نباشد ، عين نجس را در مسجد نبرند .

مسأله 916 :

اگر مسجد را براى روضه خوانى چادر بزنند و فرش کنند و سياهى بکوبند و اسباب چاى در آن ببرند ، در صورتى که اين کارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود ، اشکال ندارد .

مسأله 917 :

زينت کردن مسجد به طلا و صورت چيزهايى که مثل انسان و حيوان روح دارد ، بنابر احتياط واجب جايز نيست ، و نقاشى چيزهايى که روح ندارد ، مثل گل و بوته مکروه است . مسأله 918 - اگر مسجد خراب هم شود نمى توانند آن را بفروشند ، يا داخل ملک و جاده نمايند . مسأله 919 - فروختن در و پنجره و چيزهاى ديگر مسجد حرام است ، و اگر مسجد خراب شود بايد اينها را صرف تعمير همان مسجد کنند ، و چنانچه به درد آن مسجد نخورد ، بايد در مسجد ديگر مصرف شود ، ولى اگر به درد مسجدهاى ديگر هم نخورد ، آنچه را که از اجزاى مسجد شمرده نشود و وقف بر مسجد باشد ، مى توانند با اذن ولى شرعى بفروشند و پول آن را اگر ممکن است صرف تعمير همان مسجد ، و اگر نه صرف تعمير مسجد ديگر نمايند ، و اگر آن هم ممکن نشد ، در ساير وجوه بر و خير صرف نمايند .

مسأله 920 :

ساختن مسجد و تعمير آن مستحب است ، و اگر مسجد طورى خراب شود که تعمير آن ممکن نباشد مى توانند آن را خراب کنند و دوباره بسازند ، بلکه مى توانند مسجدى را که خراب نشده - براى احتياج مردم به نماز - خراب کنند و بزرگتر بسازند .

مسأله 921 :

تميز کردن مسجد و روشن کردن چراغ در آن مستحب است ، و کسى که مى خواهد مسجد برود مستحب است خود را خوشبو کند ، و لباس پاکيزه و قيمتى بپوشد ، و ته کفش خود را وارسى کند که نجاستى به آن نباشد ، و موقع داخل شدن به مسجد اول پاى راست ، و موقع بيرون آمدن اول پاى چپ را بگذارد ، و همچنين مستحب است از همه زودتر به مسجد آيد و از همه ديرتر بيرون رود .

مسأله 922 :

وقتى انسان وارد مسجد مى شود مستحب است دو رکعت نماز به قصد تحيت و احترام مسجد بخواند ، و اگر نماز واجب يا مستحب ديگرى هم بخواند کافيست .

مسأله 923 :

خوابيدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد ، و صحبت کردن راجع به کارهاى دنيا ، و مشغول صنعت شدن ، و خواندن شعرى که نصيحت و مانند آن نباشد مکروه است ، و نيز مکروه است آب دهان و بينى و اخلاط سينه را در مسجد بيندازد ، و گمشده اى را طلب کند ، و صداى خود را بلند کند ، ولى بلند کردن صدا براى اذان مانعى ندارد ، بلکه مستحب است .

مسأله 924 :

راه دادن بچه و ديوانه به مسجد مکروه است ، و کسى که پياز و سير و مانند اينها خورده که بوى دهانش مردم را اذيت مى کند ، مکروه است به مسجد برود .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

Powered by TayaCMS