حج افراد

حج افراد

حج افراد

در مباحث گذشته بيان شد که حج تمتع از دو قسمت تشکيل شده است ، و آن دو ، عبارت است از عمره تمتع و حج ، و قسمت اوّل متصل به دوّم است ، و عمره قبل از حج است .

و امّا حج افراد عملى است مستقل و جداگانه که ـ همچنان که گذشت ـ اهل مکّه و کسانى که فاصله وطنشان تا مکّه کمتر از شانزده فرسخ باشد بايد آن را و يا حج قرآن انجام دهند ، و در صورتى که بتواند علاوه بر حج افراد يا قران عمره مفرده را به جا آورند ، عمره مفرده نيز بطور جداگانه بر آنها واجب خواهد بود .

و بنابر اين کسى که مى تواند فقط يکى از اين دو را به جا آورد ، همان را که مى تواند به جا آورد بر او واجب مى شود ، وچنانچه بتواند يکى از اين دو را در زمانى و ديگرى را در زمان ديگر به جا آورد ، واجب است آنچه وظيفه وى در هر زمان اقتضا مى نمايد ، همان را به جا آورد ، و چنانچه در يک وقت بتواند هر دو را انجام دهد ، واجب است هر دو را انجام دهد ، و مشهور بين فقها در اين صورت اين است که بايد حج پيش از عمره مفرده به جا آورد شود ، و احوط نيز همين است .

مسأله 158 : حج افراد با حج تمتع در تمام اعمال مشترک هستند ، ولى در عين حال حج افراد با حج تمتع چند فرق دارد :

اول : در حج تمتع معتبر است که عمره و حج در ماههاى حج ( شوال ، ذى القعده ، ذى الحجّه ) از يک سال انجام شوند ، همچنان که گذشت ، ولى در حج افراد انجام حج افراد و عمره مفرده در يک سال معتبر نيست .

دوم : آنکه در حج تمتع قربانى کردن شتر يا گاو يا گوسفند لازم است ، همچنان که گذشت ، ولى در حج افراد قربانى لازم نيست .

سوم : احوط آن است که در حج تمتع طواف و سعى حج را بر وقوفين مقدم ننمايد ، مگر در صورت وجود عذر ، همچنان که در مسأله ( 412) خواهد آمد ، ولى در حج افراد جايز است .

چهارم : آنکه احرام حج تمتع در مکّه بايد بسته شود ، و امّا احرام حج افراد ، حکم اهل مکّه و غير آنها در آن تفاوت دارد ، همچنان که در فصل ميقاتها خواهد آمد .

پنجم : واجب است عمره تمتع را پيش از حج تمتع انجام داد ، ولى در حج افراد معتبر نيست .

ششم : بنابر احتياط واجب جايز نيست بعد از احرام حج تمتع طواف مستحبى انجام شود ، ولى در حج افراد جايز است .

مسأله 159 : هر گاه براى حج افراد مستحبى احرام بسته شود ، مى توان به عمره تمتع عدول نمود ، سپس تقصير نمود و از احرام خارج شد ، مگر اينکه بعد از سعى تلبيه گفته شده باشد ، که در اين صورت نمى توان به عمره تمتع عدول نمود .

مسأله 160 : هر گاه شخصى براى حج افراد احرام بست و وارد مکه شد ، جايز است طواف مستحب نمايد ، ولى احوط و اولى اين است که در اين صورت پس از فراغ از نماز طواف ، تلبيه بگويد ، در صورتى که قصد عدول به تمتع در جائى که عدول جايز است نداشته باشد ، و اين احتياط در طواف واجب نيز جارى است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

حج افراد

No image

حج افراد

No image

حج افراد

No image

حج افراد

 
Powered by TayaCMS