احکام قبله (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام قبله (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام قبله

مسأله 782 :

مکانى که خانهء کعبه در آن مى باشد ، قبله است و بايد رو به آن نماز خواند ، ولى کسى که دور است ، اگر طورى بايستد که بگويند رو به قبله نماز مى خواند کافيست ، و همچنين است کارهاى ديگرى - مانند سر بريدن حيوانات - که بايد رو به قبله انجام گيرد .

مسأله 783 :

کسى که نماز واجب را ايستاده مى خواند ، بايد صورت و سينه و شکم او رو به قبله باشد ، و احتياط مستحب آن است که انگشتان پاى او هم رو به قبله باشد .

مسأله 784 :

کسى که بايد نشسته نماز بخواند ، بايد در موقع نماز صورت و سينه و شکم او رو به قبله باشد .

مسأله 785 :

کسى که نمى تواند نشسته نماز بخواند ، بايد در حال نماز به پهلوى راست طورى بخوابد که جلوى بدن او رو به قبله باشد ، و اگر ممکن نيست ، بايد به پهلوى چپ طورى بخوابد که جلوى بدن او رو به قبله باشد ، و اگر اين را هم نتواند ، بايد به پشت بخوابد به طورى که کف پاهاى او رو به قبله باشد .

مسأله 786 :

نماز احتياط و سجده و تشهد فراموش شده و سجده ء سهوى که براى تشهد فراموش شده به جا آورده مى شود بايد رو به قبله باشد ، و در غير اين مورد - بنابر احتياط مستحب - سجده ء سهو را نيز رو به قبله به جا آورد .

مسأله 787 :

نماز مستحبى را در حال استقرار بر زمين ، بايد رو به قبله خواند ، ولى در حال راه رفتن و سوارى لازم نيست رو به قبله باشد ، هر چند به نذر واجب شده باشد .

مسأله 788 :

کسى که مى خواهد نماز بخواند ، بايد براى پيدا کردن قبله کوشش نمايد تا يقين يا اطمينان به قبله پيدا کند ، يا دو عادل يا کسى که مورد وثوق است و ظن بر خلاف گفتهء او نيست به قبله خبر دهد ، و همچنين مى تواند به قبلهء بلد مسلمين در نمازشان و قبورشان عمل کند ، و اگر اينها نبود بايد در شناسايى قبله کوشش کند و به گمانى که از راه هاى ديگر پيدا مى شود عمل نمايد ، هر چند آن گمان از گفتهء کافر يا فاسقى که به واسطهء قواعد علمى قبله را مى شناسد حاصل شود .

مسأله 789 :

کسى که گمان به قبله دارد ، اگر بتواند گمان قوى ترى پيدا کند ، نمى تواند به گمان خود عمل نمايد ، مثلا اگر ميهمان از گفتهء صاحب خانه گمان به قبله پيدا کند ، ولى بتواند از راه ديگر گمان قوى ترى پيدا کند ، نبايد به حرف او عمل نمايد .

مسأله 790 :

اگر براى پيدا کردن قبله وسيله اى ندارد ، يا با اين که کوشش کرده گمانش به طرفى نمى رود ، نماز خواندن به يک طرف کفايت مى کند ، و احتياط مستحب آن است که در وسعت وقت چهار نماز به چهار طرف بخواند .

مسأله 791 :

اگر يقين يا چيزى که در حکم يقين است يا گمان پيدا شود که قبله در يکى از دو طرف است ، بايد به هر دو طرف نماز بخواند .

مسأله 792 :

کسى که بخواهد به چند طرف نماز بخواند ، اگر بخواهد دو نماز بخواند که مثل نماز ظهر و عصر بايد يکى بعد از ديگرى خوانده شود ، احتياط مستحب آن است که نماز اول را به آن چند طرف بخواند بعد نماز دوم را شروع کند .

مسأله 793 :

کسى که يقين يا آنچه در حکم يقين است به قبله ندارد ، اگر بخواهد غير از نماز کارى کند که بايد رو به قبله انجام داد ، مثلا بخواهد سر حيوانى را ببرد ، در صورتى که مى تواند تأخير بيندازد تا قبله را پيدا کند ، بنابر احتياط واجب تأخير بيندازد ، و اگر نتواند يا تأخير براى او حرجى است ، مى تواند به گمان عمل نمايد ، و اگر گمان ممکن نيست ، چنانچه کشتن آن حيوان ضرورت دارد - مثل آن که اگر تأخير بيندازد مىميرد - به هر طرف که انجام دهد صحيح است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام قبله

No image

احکام قبله

Powered by TayaCMS