اقسام زن ها حائض‌‌ (آیت الله حسین وحید خراسانی)

اقسام زن ها حائض‌‌ (آیت الله حسین وحید خراسانی)

اقسام زنهاى حائض

مسأله 484 :

زنهاى حائض بر شش قسمند :

( اول ) صاحب عادت وقتيه و عدديه ، و آن زنى است که دو ماه پشت سر هم در وقت معين خون حيض ببيند ، و شماره ء روزهاى حيض او هم در هر دو ماه يک اندازه باشد ، مثل آن که دو ماه پشت سر هم از اول ماه تا هفتم خون ببيند .

( دوم ) صاحب عادت وقتيه ، و آن زنى است که دو ماه پشت سر هم در وقت معين خون حيض ببيند ، ولى شماره ء روزهاى حيض او در هر دو ماه يک اندازه نباشد ، مثل آن که دو ماه پشت سر هم از روز اول ماه خون ببيند ولى ماه اول روز هفتم و ماه دوم روز هشتم از خون پاک شود .

( سوم ) صاحب عادت عدديه ، و آن زنى است که شماره ء روزهاى حيض او در دو ماه پشت سر هم به يک اندازه باشد ، ولى وقت ديدن آن دو خون يکى نباشد ، مثل آن که ماه اول از پنجم تا دهم ، و ماه دوم از دوازدهم تا هفدهم خون ببيند ، و تحقق عادت به ديدن خون در يک ماه دو مرتبه به يک اندازه محل اشکال است ، مثل آن که اول ماه پنج روز و بعد از ده روز يا بيشتر پنج روز ديگر خون ببيند .

( چهارم ) مضطربه ، و آن زنى است که چند ماه خون ديده ولى عادت معينى پيدا نکرده ، يا عادتش به هم خورده و عادت تازه اى پيدا نکرده است .

( پنجم ) مبتدئه ، و آن زنى است که دفعهء اول خون ديدن او است .

( ششم ) ناسيه ، و آن زنى است که عادت خود را فراموش کرده است . و هر کدام از اينها احکامى دارند که در مسائل آينده بيان مى شود .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS