احکام بعد از مرگ (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام بعد از مرگ (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام بعد از مرگ

مسأله 547 :

بعد از مرگ مستحب است چشمها و لبها و چانهء ميت را ببندند ، و دست و پاى او را دراز کنند ، و پارچه اى روى او بيندازند و مؤمنين را براى تشييع جنازه ء او خبر کنند ، و اگر شب مرده است در جايى که مرده چراغ روشن کنند ، و در دفن او عجله نمايند ، ولى اگر يقين به مردن او ندارند بايد صبر کنند تا معلوم شود ، و نيز اگر ميت زن باردار و بچه در شکم او زنده باشد ، بايد به قدرى دفن را عقب بيندازند که شکم او را بشکافند و طفل را بيرون آورند و شکم را براى غسل بدوزند ، و بهتر آن است که براى بيرون آوردن طفل پهلوى چپ او را بشکافند . احکام غسل و کفن و نماز و دفن ميت

مسأله 548 :

غسل و حنوط و کفن و نماز و دفن مسلمان بر هر مکلفى واجب است ، و اگر بعضى انجام دهند از ديگران ساقط مى شود ، و چنانچه هيچ کس انجام ندهد همه معصيت کرده‌اند.

مسأله 549 :

اگر کسى مشغول کارهاى ميت شود ، بر ديگران واجب نيست اقدام نمايند ، ولى اگر او عمل را نيمه کاره بگذارد ، بايد ديگران تمام کنند .

مسأله 550 :

اگر انسان يقين کند يا حجت شرعيه داشته باشد که ديگرى مشغول کارهاى ميت شده ، واجب نيست به کارهاى ميت اقدام کند ، ولى اگر شک يا گمان دارد بايد اقدام نمايد .

مسأله 551 :

اگر کسى بداند غسل يا حنوط يا کفن يا نماز يا دفن ميت را باطل انجام داده اند ، بايد دوباره انجام دهد ، ولى اگر گمان دارد که باطل بوده يا شک دارد که درست بوده يا نه ، لازم نيست اقدام نمايد .

مسأله 552 :

براى غسل و حنوط و کفن و نماز و دفن ميت ، بايد از ولى او اجازه گرفت .

مسأله 553 :

ولى زن شوهر اوست ، و در غير زن مردهايى که از ميت ارث مى برند مقدم بر زنهاى ايشانند ، وتقدم تابع تقدم در ميراث است . ولى در صورتى که اقرب در رحم با اولى به ميراث جمع شوند - مثل اين که پدر پدر ميت با نوه ء پسر او باشند - احتياط واجب آن است که اولى به ميراث از اقرب در رحم اذن بگيرد .

مسأله 554 :

اگر کسى بگويد من ولى ميت هستم ، يا ولى ميت به من اجازه داده که غسل و کفن و دفن ميت را انجام دهم ، يا بگويد راجع به امور تجهيز ميت من وصى او مى باشم ، چنانچه به حرف او اطمينان باشد ، يا ميت در تصرف او باشد ، يا اين که دو نفر عادل ، يا يک نفر ثقه که ظن بر خلاف قول او نباشد ، به گفتهء او شهادت دهند بايد حرف او را قبول کرد .

مسأله 555 :

اگر ميت براى غسل و کفن و دفن و نماز خود غير از ولى کس ديگرى را معين کند ولايت اين امور با اوست ، و احتياط مستحب آن است که از ولى هم اجازه بگيرد ، و کسى که ميت ولايت اين امور را به او واگذار کرده مى تواند در حال حيات موصى رد کند ، و اگر قبول کرد بايد به آن عمل نمايد ولى اگر در حال حيات موصى رد نکرد ، و يا رد او به موصى نرسيد ، احتياط واجب آن است که به آن عمل نمايد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS