1- آب کر (آیت الله حسین وحید خراسانی)

1- آب کر (آیت الله حسین وحید خراسانی)

1- آب کر

مسأله 16 :

آب کر مقدار آبى است که اگر در ظرفى که درازا و پهنا و گودى آن هر يک سه وجب است بريزند ، آن ظرف را پر کند .

مسأله 17 :

اگر عين نجس مانند بول و خون يا چيزى که نجس شده است مانند لباس نجس به آب کر برسد ، چنانچه به واسطهء نجاست بو يا رنگ يا مزه ء آب تغيير کند نجس مى شود ، و اگر تغيير نکند نجس نمى شود .

مسأله 18 :

اگر بو يا رنگ يا مزه ء آب کر به واسطهء غير نجاست تغيير کند ، نجس نمى شود .

مسأله 19 :

اگر عين نجس مانند خون به آبى که بيشتر از کر است برسد و بو يا رنگ يا مزه ء قسمتى از آن را تغيير دهد ، چنانچه مقدارى که تغيير نکرده کمتر از کر باشد تمام آب نجس مى شود ، و اگر به اندازه ء کر يا بيشتر باشد مقدارى که بو يا رنگ يا مزه ء آن تغيير کرده نجس است .

مسأله 20 :

آب فواره اگر متصل به کر باشد آب نجس را پاک مى کند ، ولى اگر قطره قطره روى آب نجس بريزد آن را پاک نمى کند ، مگر آن که چيزى روى فواره بگيرند تا آب آن قبل از قطره قطره شدن به آب نجس متصل شود ، و بنابر احتياط مستحب بايد آب فواره با آن آب نجس مخلوط گردد .

مسأله 21 :

اگر چيز نجس را زير شيرى که متصل به کر است بشويند ، آبى که از آن چيز مى ريزد اگر متصل به مخزنى باشد که آب آن کمتر از کر نباشد ، چنانچه بو يا رنگ يا مزه ء آن به واسطهء نجاست تغيير نکرده باشد پاک است .

مسأله 22 :

اگر مقدارى از آب کر يخ ببندد و باقى آن به قدر کر نباشد ، چنانچه نجاست به آن برسد نجس مى شود ، و هر مقدار از يخ هم آب شود نجس است .

مسأله 23 :

آبى که به اندازه ء کر بوده ، اگر انسان شک کند از کر کمتر شده يا نه مثل آب کر است ، يعنى نجاست را پاک مى کند و اگر نجاستى هم به آن برسد نجس نمى شود ، و آبى که کمتر از کر بوده اگر انسان شک کند به مقدار کر شده يا نه حکم آب کمتر از کر را دارد .

مسأله 24 :

کر بودن آب به چند راه ثابت مى شود : ( اول ) آن که انسان يقين يا اطمينان پيدا کند . ( دوم ) آن که دو مرد عادل خبر دهند . ( سوم ) آن که کسى که مورد وثوق است وظن بر خلاف گفتهء او نباشد خبر دهد . ( چهارم ) به قول کسى که آب در اختيار اوست در صورتى که متهم به کذب نباشد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS