چیزهایی که در کشتن حیوانات مکروه است (آیت الله حسین وحید خراسانی)

چیزهایی که در کشتن حیوانات مکروه است (آیت الله حسین وحید خراسانی)

چيزهايى که در کشتن حيوانات مکروه است

مسأله 2664 :

چند چيز در کشتن حيوانات مکروه است :

( اول ) : بنابر مشهور پيش از بيرون آمدن روح پوست حيوان را بکنند ، و احتياط واجب در ترک آن است .

( دوم ) : در جايى حيوان را بکشند که حيوان ديگرى که مثل او است او را ببيند ، مانند اين که گوسنفد و شتر را در مقابل گوسفند و شتر ديگرى که او را مى بيند بکشند .

( سوم ) : در شب سر حيوان را ببرند مگر ترس از مردن آن داشته باشند ، و همچنين پيش از ظهر روز جمعه ، ولى در صورت ضرورت عيبى ندارد .

( چهارم ) : خود انسان چهارپائى را که پرورش داده بکشد . احکام شکار کردن با اسلحه مسأله 2665 - اگر حيوان حلال گوشت وحشى را با اسلحه شکار کنند و بميرد ، با پنج شرط حلال و بدنش پاک است :

( اول ) : اسلحهء شکار مثل کارد و شمشير برنده باشد ، يا مثل نيزه و تير تيز باشد ، و اگر به وسيلهء دام يا چوب و سنگ و مانند اينها حيوانى را شکار کنند ، پاک نمى شود و خوردن آن هم حرام است ، و اگر حيوانى را با تفنگ شکار کنند ، چنانچه گلولهء آن تيز باشد که در بدن حيوان فرو رود و آن را پاره کند ، پاک و حلال است ، و اگر گلوله تيز نباشد بلکه با فشار در بدن حيوان فرو رود و حيوان را بکشد ، يا به واسطهء حرارتش بدن حيوان را بسوزاند و در أثر سوزاندن حيوان بميرد ، پاک و حلال بودنش محل اشکال است .

( دوم ) : کسى که شکار مى کند بايد مسلمان باشد ، يا بچهء مسلمان باشد که خوب و بد را بفهمد ، پس اگر کفار و نواصب و خوارج و غلاتى که محکوم به کفرند - مانند قائلين به ألوهيت أمير المؤمنين ( عليه السلام ) - حيوانى را شکار نمايند ، آن شکار حلال نيست .

( سوم ) : اسلحه را براى شکار حيوان به کار برد ، و اگر مثلا جايى را نشان کند و اتفاقا حيوانى را بکشد ، آن حيوان پاک نيست و خوردن آن هم حرام است .

( چهارم ) : وقت به کار بردن اسلحه نام خدا را ببرد ، و چنانچه عمدا نام خدا را نبرد شکار حلال نمى شود ، ولى اگر فراموش کند اشکال ندارد .

( پنجم ) : وقتى به حيوان برسد که مرده باشد ، يا اگر زنده است به اندازه ء سربريدن آن وقت نباشد ، و چنانچه به اندازه ء سربريدن وقت باشد و سر حيوان را نبرد تا بميرد ، حرام است .

مسأله 2666 :

اگر دو نفر حيوانى را شکار کنند و يکى از آنان قصد کند و ديگرى قصد نکند ، يا يکى مسلمان و ديگرى کافر باشد ، يا يکى از آن دو نام خدا را ببرد و ديگرى عمدا نام خدا را نبرد ، آن حيوان حلال نيست .

مسأله 2667 :

اگر بعد از آن که حيوانى را تير زدند - مثلا - در آب بيفتد ، و انسان بداند که حيوان به واسطهء تير و افتادن در آب جان داده ، حلال نيست ، بلکه اگر نداند که جان دادن آن فقط به واسطهء تير بوده حلال نمى باشد .

مسأله 2668 :

اگر با سگ يا اسلحهء غصبى حيوان را شکار کند ، شکار حلال است و مال خود او مى شود ، ولى گذشته از اين که گناه کرده ، بايد اجرت اسلحه يا سگ را به صاحبش بدهد .

مسأله 2669 :

اگر با شمشير يا چيز ديگرى که شکار با آن صحيح است با شرطهايى که در مسألهء " 2665 " ذکر شد حيوانى را دو قسمت کنند ، و سر و گردن در يک قسمت بماند و انسان وقتى برسد که حيوان جان داده باشد ، هر دو قسمت حلال است ، و همچنين است اگر حيوان زنده باشد ولى به اندازه ء سربريدن وقت نباشد ، أما اگر به اندازه ء سربريدن وقت باشد و ممکن باشد که مقدارى زنده بماند ، قسمتى که سر و گردن ندارد حرام ، و قسمتى که سر و گردن دارد ، اگر سر آن را به دستورى که در شرع معين شده ببرند حلال ، و اگر نه حرام مى باشد .

مسأله 2670 :

اگر با چوب يا سنگ يا چيز ديگرى که شکار با آن صحيح نيست حيوانى را دو قسمت کنند ، قسمتى که سر و گردن ندارد حرام است ، و قسمتى که سر و گردن دارد ، اگر زنده باشد و ممکن باشد که مقدارى زنده بماند و سر آن را به دستورى که در شرع معين شده ببرند حلال ، و اگر نه آن قسمت هم حرام مى باشد .

مسأله 2671 :

اگر حيوانى را شکار کنند يا سر ببرند و بچهء زنده اى از آن بيرون آيد ، چنانچه آن بچه را به دستورى که در شرع معين شده سر ببرند حلال ، و اگر نه حرام مى باشد .

مسأله 2672 :

اگر حيوانى را شکار کنند يا سر ببرند و بچهء مرده اى از شکمش بيرون آورند ، چنانچه خلقت آن بچه کامل باشد و مو يا پشم در بدنش روييده باشد و به واسطهء شکار يا سر بريدن مادرش مرده باشد و بيرون آوردن بچه از شکم مادر بيشتر از اندازه ء متعارف تأخير نداشته باشد ، پاک و حلال است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS