صید ماهی (آیت الله حسین وحید خراسانی)

صید ماهی (آیت الله حسین وحید خراسانی)

صيد ماهى

مسأله 2679 :

اگر ماهى فلس دار را زنده از آب بگيرند و بيرون آب جان دهد پاک و خوردن آن حلال است ، و چنانچه در آب بميرد پاک است ، ولى خوردن آن حرام مى باشد ، مگر اين که در تور ماهيگير در آب بميرد که در اين صورت خوردنش حلال است ، و ماهى بى فلس را اگرچه زنده از آب بگيرند و بيرون آب جان دهد حرام است .

مسأله 2680 :

اگر ماهى از آب بيرون بيفتد ، يا موج آن را بيرون بيندازد ، يا آب فرو رود و ماهى در خشکى بماند ، چنانچه پيش از آن که بميرد ، با دست يا هر وسيلهء ديگر کسى آن را بگيرد ، بعد از جان دادن حلال است .

مسأله 2681 :

کسى که ماهى را صيد مى کند لازم نيست مسلمان باشد ، و در موقع گرفتن آن نام خدا را ببرد ، ولى مسلمان بايد گرفتن آن را ديده باشد ، يا از راه ديگر يقين پيدا کند يا حجت شرعيه داشته باشد که زنده از آب گرفته شده يا در تور در آب مرده باشد .

مسأله 2682 :

ماهى مرده اى که معلوم نيست آن را زنده از آب گرفته اند يا مرده ، چنانچه در دست مسلمان باشد حلال است ، و اگر در دست کافرى باشد که از دست مسلمان نگرفته باشد ، اگرچه بگويد آن را زنده گرفته ام حرام مى باشد ، مگر آن که بينه يا شخص ثقه اى که ظن به خلاف قولش نباشد خبر دهد که آن را زنده گرفته است .

مسأله 2683 :

خوردن ماهى زنده جايز است ، هر چند احوط خوددارى کردن است . مسأله 2684 - اگر ماهى زنده را بريان کنند ، يا در بيرون آب پيش از جان دادن بکشند ، خوردنش جايز است ، ولى احتياط مستحب آن است که از خوردن آن خوددارى نمايند .

مسأله 2685 :

اگر ماهى را بيرون آب دو قسمت کنند و يک قسمت آن در حالى که زنده است در آب بيفتد ، بنابر احتياط خوردن قسمتى که بيرون آب مانده جايز نيست .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS