احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام سربريدن و شکار کردن حيوانات

مسأله 2647 :

اگر حيوان حلال گوشت را - وحشى باشد يا اهلى - به دستورى که بعد ذکر مى شود - به سر بريدن و غير آن با شرايطى که تفصيل آن خواهد آمد - تذکيه کنند بعد از جان دادن گوشت آن حلال و بدن آن پاک است به غير از موارد ذيل :

1 - حيوان حلال گوشت چهارپايى که شخص بالغى با آن نزديکى کرده و نسل آن ، و همچنين بنابر احتياط واجب اگر وطى کننده نابالغ باشد .

2 - حيوانى که به خوردن نجاست انسان عادت کرده ، اگر به دستورى که در شرع معين شده آن را استبراء نکرده باشند .

3 - بزغاله اى که به تغذيه از شير خوک استخوانش محکم شده ، و نسل آن و همچنين بنابر احتياط واجب بره ء شير خوار .

4 - بزغاله و بره اى که شير خوک تغذيه کرده و استخوانش به آن محکم نشده در صورتى که به دستورى که در شرع معين شده ، استبراء نشده باشد .

مسأله 2648 :

حيوان حلال گوشت وحشى مانند آهو و کبک و بز کوهى و حيوان حلال گوشتى که اهلى بوده و بعد وحشى شده مثل گاو و شتر اهلى که فرار کرده و وحشى شده است ، اگر به دستورى که خواهد آمد آنها را شکار کنند ، پاک و حلال است ، ولى حيوان حلال گوشت أهلى مانند گوسفند و مرغ خانگى و حيوان حلال گوشت وحشى که به واسطهء تربيت کردن اهلى شده است ، با شکار کردن پاک و حلال نمى شود .

مسأله 2649 :

حيوان حلال گوشت وحشى ، در صورتى با شکار کردن پاک و حلال مى شود که بتواند فرار کند يا پرواز نمايد ، بنابر اين بچهء آهو که نمى تواند فرار کند و بچهء کبک که نمى تواند پرواز نمايد ، با شکار کردن پاک و حلال نمى شود ، و اگر آهو و بچه اش را که نمى تواند فرار کند با يک تير شکار نمايد ، آهو حلال و بچه اش حرام است .

مسأله 2650 :

حيوان حلال گوشتى که خون جهنده ندارد - مانند ماهى - اگر به غير دستورى که براى حلال شدن آن خواهد آمد بميرد ، پاک و خوردن آن حرام است .

مسأله 2651 :

حيوان حرام گوشتى که خون جهنده ندارد ، مانند مار ، با سر بريدن حلال نمى شود ، ولى مرده و کشتهء آن پاک است .

مسأله 2652 :

سگ و خوک به سر بريدن و شکار کردن پاک نمى شوند ، و خوردن گوشت آنها هم حرام است ، و حيوان حرام گوشتى را که مانند گرگ و پلنگ درنده و گوشت خوار است ، اگر به دستورى که خواهد آمد سر ببرند يا با تير و مانند آن شکار کنند ، پاک است ، ولى گوشت آن حلال نمى شود ، و اگر با سگ شکارى آن را شکار کنند ، پاک شدن آن محل اشکال است .

مسأله 2653 :

فيل و خرس و بوزينه را اگر به دستورى که خواهد آمد سرببرند يا با تير و مانند آن شکار کنند پاک است ولى حيوانات کوچکى که در داخل زمين زندگى مى کنند مانند موش ، اگر خون جهنده داشته باشند و جلد قابل انتفاع نداشته باشند و سر آنها را ببرند يا آنها را شکار نمايند پاک نمى شوند ، و اگر جلد قابل انتفاع داشته باشند پاک شدنشان محل اشکال است . مسأله 2654 - اگر از شکم حيوان زنده بچهء مرده اى بيرون آيد يا آن را بيرون آورند ، خوردن گوشت آن حرام است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS