احکام شکار کردن با سگ شکاری (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام شکار کردن با سگ شکاری (آیت الله حسین وحید خراسانی)

شکار کردن با سگ شکارى

مسأله 2673 :

اگر سگ شکارى حيوان وحشى حلال گوشتى را شکار کند ، پاک بودن و حلال بودن آن حيوان شش شرط دارد :

( اول ) سگ به طورى تربيت شده باشد که هر وقت آن را براى گرفتن شکار بفرستند برود و هر وقت جلوگيرى کنند بايستد ، و نيز - بنابر احتياط واجب - عادتش اين باشد که تا صاحبش نرسد از شکار نخورد ، ولى اگر عادت به خوردن خون شکار داشته باشد يا به ندرت از شکار بخورد اشکال ندارد .

( دوم ) آن که آن را بفرستند ، و اگر از پيش خود دنبال شکار رود و حيوانى را شکار کند ، خوردن آن حيوان حرام است ، بلکه اگر از پيش خود دنبال شکار رود و بعد صاحبش بانک بزند که زودتر آن را به شکار برساند ، اگرچه به واسطهء صداى صاحبش شتاب بکند ، بنا بر احتياط واجب بايد از خوردن آن شکار خوددارى نمايند .

( سوم ) کسى که سگ را مى فرستد بايد مسلمان يا بچهء مسلمان باشد که خوب و بد را بفهمد ، و اگر کافر يا ناصب يا خارجى و يا بعضى از غلاتى که در حکم کافرند سگ را بفرستد ، شکار آن سگ حرام است .

( چهارم ) وقت فرستادن سگ نام خدا را ببرد ، و اگر عمدا نام خدا را نبرد آن شکار حرام است ، ولى اگر فراموش کند اشکال ندارد .

( پنجم ) شکار به واسطهء زخمى که از دندان سگ پيدا کرده بميرد ، پس اگر سگ شکار را خفه کند ، يا شکار از دويدن يا ترس بميرد ، حلال نيست .

( ششم ) کسى که سگ را فرستاده وقتى برسد که حيوان مرده باشد ، يا اگر زنده است به اندازه ء سربريدن آن وقت نباشد ، به شرط آن که در تأخير مسامحه نکرده باشد ، و چنانچه وقتى برسد که به اندازه ء سربريدن وقت باشد و سر حيوان را نبرد تا بميرد ، حلال نيست .

مسأله 2674 :

کسى که سگ را فرستاده اگر وقتى برسد که بتواند سر حيوان را ببرد ، چنانچه مثلا به واسطهء بيرون آوردن کارد و مانند آن بدون مسامحه وقت بگذرد و آن حيوان بميرد ، حلال است ، ولى اگر چيزى همراه او نباشد که با آن سر حيوان را ببرد و حيوان بميرد ، حلال نمى شود ، و اگر در اين حال سگ را وابگذارد که آن حيوان را بکشد حلال مى شود .

مسأله 2675 :

اگر چند سگ را بفرستد و با هم حيوانى را شکار کنند ، چنانچه همهء آنها داراى شرطهايى که در مسألهء " 2673 " گذشت باشند ، شکار حلال است ، و اگر يکى از آنها داراى آن شرطها نباشد ، شکار حرام است .

مسأله 2676 :

اگر سگ را براى شکار حيوانى بفرستد و آن سگ حيوان ديگرى را شکار کند ، آن شکار حلال و پاک است ، و نيز اگر آن حيوان را با حيوان ديگرى شکار کند ، هر دوى آنها حلال و پاک مى باشد .

مسأله 2677 :

اگر چند نفر باهم سگ را بفرستند و يکى از آنها کافر يا در حکم کافر باشد ، آن شکار حرام است ، و همچنين اگر بعضى از آنها عمدا نام خدا را نبرد ، و اگر يکى از سگهايى که فرستاده اند به طورى که در مسألهء " 2673 " گذشت تربيت شده نباشد ، آن شکار حرام مى باشد . مسأله 2678 - اگر باز يا حيوان ديگرى غير سگ شکارى حيوانى را شکار کند ، آن

شکار حلال نيست ، ولى اگر وقتى برسند که حيوان زنده باشد و به دستورى که در شرع معين شده سر آن را ببرند حلال است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS