مسائل متفرقه زکات فطره‌‌ (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

مسائل متفرقه زکات فطره‌‌ (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

مسائل متفرقه زکات فطره

مسأله 2031 :

انسان بايد زکات فطره را بقصد قربت يعنى براى انجام فرمان خداوند عالم بدهد ، و موقعى که آنرا مى دهد، نيت دادن فطره نمايد.

مسأله 2032 :

اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست و احتياط مستحب آنست که درماه رمضان هم فطره را ندهد، اگر چه اقوى صحت است در ماه رمضان حسب صحيحه فضلاء ( وسائل باب 12 زکات فطره حديث 4) ولى اگر پيش از رمضان يا در ماه رمضان به فقير قرض بدهد و بعد از آنکه فطره بر او واجب شد، طلب خود را بابت فطره حساب کند مانعى ندارد.

مسأله 2033 :

گندم يا چيز ديگرى را که براى فطره مى دهد، بايد با جنس ديگر يا خاک مخلوط نباشد، و چنانچه مخلوط باشد، اگر خالص آن به يک صاع که تقريباً سه کيلو است برسد، يا آنچه مخلوط شده بقدرى کم باشد که قابل اعتنانباشد اشکال ندارد.

مسأله 2034 :

اگر فطره را از چيز معيوب بدهد کافى نيست.

مسأله 2035 :

کسى که فطره چند نفر را مى دهد، لازم نيست همه راازيک جنس بدهد، و اگر مثلاً فطره بعضى را گندم و فطره بعضى ديگر را جو بدهد، کافيست.

مسأله 2036 :

کسى که نماز عيد فطر مى خواند، بنابر احتياط واجب بايد فطره را پيش از نمازعيد بدهد. ولى اگر نماز عيد نمى خواند مى تواند دادن فطره را تا ظهر تأخير بيندازد.

مسأله 2037 :

اگر به نيت فطره مقدارى از مال خود را کنار بگذارد و تا ظهر روز عيد به مستحق ندهد، احتياط واجب آنست که هر وقت آنرا مى دهد نيت فطره نمايد.

مسأله 2038 :

اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، بعداً بايد بدون اينکه نيت ادا وقضا کند ، فطره را بدهد .

مسأله 2039 :

اگر فطره را کنار بگذارد، نمى تواند آن را براى خودش بردارد و مالى ديگر را براى فطره بگذارد.

مسأله 2040 :

اگر انسان مالى داشته باشد که قيمتش از فطره بيشتر است چنانچه فطره را ندهد و نيت کند که مقدارى از آن مال براى فطره باشد، اشکال دارد.

مسأله 2041 :

اگر مالى را که براى فطره کنار گذاشته از بين برود، چنانچه دسترسى به فقير داشته و دادن فطره را تأخير انداخته، بايد عوض آنرا بدهد. و اگر دسترسى به فقير نداشته ضامن نيست.

مسأله 2042 :

اگر در محل خودش مستحق پيدا شود بنابر احتياط مستحبى که ترکش سزاوار نيست فطره را به جاى ديگر نبرد ، و اگر بجاى ديگر ببرد و تلف شود، بايد عوض آنرا بدهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS