زکات فطره (آیت الله حسین مظاهری)

زکات فطره (آیت الله حسین مظاهری)

زکات فطره

مسأله :

کسى که قبل از غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل و هشيار است و فقير نيست و مى‌تواند در مال خود تصرّف کند بايد براى خودش و کسانى که تحت تکفل او هستند، هر نفرى تقريباً سه کيلو گندم يا جو يا خرما يا برنج و مانند اينها به مستحق بدهد و اگر پول يکى از اينها را هم بدهد کافى است.

مسأله :

کسى که مخارج سال خود و عيالاتش را ندارد و کسبى هم ندارد که بتواند مخارج سال خود و عيالاتش را بگذراند فقير است و دادن زکات فطره بر او واجب نيست.

مسأله :

انسان بايد زکات فطره کسانى را که قبل از غروب شب عيد فطر تحت تکفّل او هستند بدهد، کوچک باشند يا بزرگ، مسلمان باشند يا کافر، دادن خرج آنان بر او واجب باشد يا نه، در شهر خود او باشند يا در شهر ديگر.

مسأله :

زکات فطره مهمان بر ميزبان واجب نيست، خواه با رضايت ميزبان آمده باشد يا بدون رضايت، پيش از غروب آمده باشد يا بعد از غروب.

مسأله :

کسى که قبل از غروب شب عيد فطر، زکات فطره بر او واجب نيست، اگر تا پيش از ظهر روز عيد شرطهاى واجب شدن زکات فطره در او پيدا شود، مستحب است زکات فطره را بدهد.

مسأله :

مستحب است فقير زکات فطره خود را بدهد و چنانچه عيالاتى داشته باشد و بخواهد زکات فطره آنها را هم بدهد، مى‌تواند به قصد فطره، فطره خود را به يکى از عيالاتش بدهد، و او هم به همين قصد به ديگرى بدهد و همچنين تا به نفر آخر برسد، و بهتر است نفر آخر چيزى را که مى‌گيرد به کسى بدهد که از خودشان نباشد.

مسأله :

اگر بعد از غروب شب عيد فطر بچه‌دار شود يا کسى تحت تکفّل او محسوب شود واجب نيست فطره او رابدهد گرچه مستحب است فطره آنها رابدهد.

مسأله :

کسى که ديگرى بايد فطره او را بدهد واجب نيست فطره خود را بدهد، گرچه بداند آن شخص فطره‌اش را نمى‌دهد.

مسأله :

اگر کسى که فطره او بر ديگرى واجب است خودش فطره را بدهد از کسى که فطره بر او واجب شده ساقط نمى‌شود. مگر آنکه به نيّت او بدهد.

مسأله :

زنى که شوهرش مخارج او را نمى‌دهد، چنانچه نان خور شخص ديگر باشد، فطره‌اش بر آن شخص واجب است، و اگر نان‌خور شخص ديگر نيست، در صورتى که فقير نباشد بايد فطره خود را بدهد.

مسأله :

کسى که سيّد نيست نمى‌تواند به سيّد فطره بدهد، حتّى اگر سيّدى تحت تکفّل او باشد نمى‌تواند فطره او را به سيّد ديگر بدهد.

مسأله :

اگر کسى بعد از غروب شب عيد فطر بميرد، بايد فطره او و عيالاتش را از مال او بدهند، ولى اگر پيش از غروب بميرد واجب نيست فطره او و عيالاتش را از مال او بدهند.

مسأله :

فطره کارگران و کارمندان و سربازان بر خود آنها واجب است گرچه غذاى روزانه آنها در محل کار به آنها داده شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

زکات فطره

No image

زکات فطره

No image

زکات فطره

Powered by TayaCMS