7- زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد (آیت الله حسین وحید خراسانی)

7- زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد (آیت الله حسین وحید خراسانی)

7 - زمينى که کافر ذمى از مسلمان بخرد

مسأله 1847 :

اگر کافر ذمى زمينى را از مسلمان بخرد ، بايد خمس آن را از همان زمين يا از مال ديگرش - به طورى که در مسألهء " 1806 " گذشت - بدهد ، اگر چه آن زمين مشغول به عمارت و ساختمان باشد ، مانند زمين خانه و دکان ، و همچنين اگر مورد خريد و فروش خانه و دکان و مانند اينها باشد ، و در دادن اين خمس قصد قربت لازم نيست ، بلکه حاکم شرع هم که خمس را از او مى گيرد لازم نيست قصد قربت نمايد .

مسأله 1848 :

اگر کافر ذمى زمينى را که از مسلمان خريده به مسلمان ديگرى بفروشد ، خمس از کافر ساقط نمى شود ، و همچنين است اگر بميرد و مسلمانى آن زمين را از او ارث ببرد .

مسأله 1849 :

اگر کافر ذمى موقع خريدن زمين شرط کند که خمس ندهد ، يا شرط کند که خمس بر فروشنده باشد ، شرط او فاسد است و بايد خمس آن را بدهد ، ولى اگر شرط کند که فروشنده مقدار خمس را از طرف او به صاحبان خمس بدهد ، بر فروشنده واجب است که عمل به شرط نمايد ، و تا فروشنده خمس را ادا نکرده ، از خريدار ذمى ساقط نمى شود .

مسأله 1850 :

اگر مسلمان زمينى را به غير خريد و فروش ، ملک کافر ذمى کند و عوض آن را بگيرد - مثلا به او صلح نمايد - کافر ذمى بايد خمس آن را بدهد .

مسأله 1851 :

اگر کافر ذمى صغير باشد و ولى او برايش زمينى بخرد ، خمس به آن تعلق مى گيرد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
Powered by TayaCMS